Shein acuzată că își presiunează clienții să cheltuie mai mult decât își permit
Organizațiile de protecție a consumatorilor din 21 de țări au depus o plângere formală la autoritățile UE cu privire la practicile considerate „întunecate” ale firmei chineze de fast fashion Shein, inclusiv „rușinarea” clienților pentru a-i determina să cheltuie mai mult decât își permit.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a trimis un dosar de 29 de pagini Comisiei Europene, citând multiple exemple de „pattern-uri întunecate” sau tehnici înșelătoare menite să încurajeze achizițiile. Acestea includ presupuse cronometre false, mesaje despre stocuri reduse, practici de presiune, crearea unei frici de a rata o ofertă sau înregistrarea forțată pe site sau aplicație.
BEUC susține că Shein folosește și ceea ce este cunoscut sub numele de „confirm shaming”, care îi face pe consumatori să se simtă rău dacă nu achiziționează un produs. Shein a ripostat, afirmând că grupul de protecție a consumatorilor nu a fost dispus să se întâlnească cu compania pentru a discuta problemele.
În cadrul plângerii formale, grupul de protecție a consumatorilor dorește ca UE să oblige Shein să dezvăluie datele din spatele afirmațiilor folosite în marketing, cum ar fi „stocurile sunt reduse” și cronometrele pentru sfârșitul vânzărilor. BEUC acuză Shein de „practici comerciale neloiale”, care ar avea „consecințe severe asupra consumatorilor și societății în general”, creând dulapuri pline de haine barely used și metode de producție care pot folosi substanțe chimice dăunătoare pentru mediu.
De asemenea, compania este acuzată de promovarea unor obiceiuri de cumpărare care cresc problemele de mediu și sociale. „Pe de o parte, ele promovează cheltuieli excesive și generează pierderi economice pentru consumatori. Pe de altă parte, ele stimulează supra-consumul de îmbrăcăminte, care conține adesea substanțe chimice dăunătoare, înșelând și dezavantajând consumatorii în eforturile lor de a face tranziția ecologică. În cele din urmă, aceste practici alimentează problemele de mediu și sociale cauzate de industria fast fashion”, se arată în plângere.
Dacă Shein nu poate oferi datele din spatele afirmațiilor referitoare la vânzările cu cronometru și nivelurile de stocuri, ar trebui să fie obligată să oprească aceste mesaje în UE, a afirmat BEUC. Grupul de protecție a consumatorilor a ridicat, de asemenea, îngrijorări cu privire la „circulația produselor nesigure în Europa, care ar putea să nu respecte standardele UE pentru țesături și accesorii”.
Plângerea vine la patru luni după ce Comisia Europeană și rețeaua autorităților de protecție a consumatorilor din UE, cunoscută sub numele de Consumer Protection Cooperation Network (CPC), au lansat o investigație asupra conformității Shein cu legislația europeană în domeniul protecției consumatorilor.

