Decizii privind doborârea dronelor și avioanelor intrusoare
Ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu, a anunțat, după ședința Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), că a fost completat cadrul legal pentru doborârea dronelor și avioanelor militare intrusoare în spațiul aerian al României. Acesta a subliniat că, în cazul dronelor, decizia de doborâre revine comandantului misiunii, în timp ce pentru aeronavele civile, responsabilitatea îi revine ministrului Apărării.
Cadrul legislativ și procedurile de intervenție
Ministrul Moșteanu a explicat că discuțiile din cadrul ședinței CSAT au inclus două proiecte de lege corelate cu Legea 73 din 2025, referitoare la intervenția asupra aeronavelor neautorizate. Proiectul de lege a fost aprobat de Parlament în primăvară și a intrat în vigoare pe 19 mai. La scurt timp după preluarea funcției, pe 4 iulie, ministrul a emis un ordin prin care s-au stabilit procedurile și linia de comandă pentru intervenția împotriva dronelor, completând astfel cadrul legal cu metodologii specifice.
Obiectivele de apărare și linia de comandă
Ministrul a menționat că toate instituțiile din Sistemul Național de Apărare dispun de o listă de obiective care necesită protecție, listă care se actualizează în funcție de evenimentele curente. În cazul unei amenințări, decizia de intervenție este coordonată de comandantul misiunii, conform reglementărilor NATO. Moșteanu a subliniat că utilizarea armamentului pentru doborârea unei aeronave este considerată ultima soluție, aplicabilă doar dacă toate celelalte măsuri au fost ignorate.
Distincția între aeronavele militare și civile
În cazul aeronavelor militare, decizia de doborâre se află tot sub autoritatea comandantului misiunii, în conformitate cu reglementările NATO. În contrast, pentru aeronavele civile, decizia revine ministrului, acest aspect fiind motivat de natura politică a intervenției. Această distincție este importantă, având în vedere riscurile asociate cu posibile incidente similare celor din 11 septembrie, care au marcat o schimbare semnificativă în abordarea securității aeriene.
Concluzie
Modificările legislative și procedurale anunțate de ministrul Apărării reflectă o adaptare a României la amenințările emergente în domeniul securității aeriene, asigurând un cadru clar pentru intervenții în caz de intruziune în spațiul aerian.


