Navele ocolesc Strâmtoarea Ormuz, iar costurile de transport explodează din cauza tensiunilor dintre Israel și Iran

4 Min Citire
navele evita stramtoarea ormuz iar tarifele de transport cresc puternic din cuaza conflictului israel iran 6852504f30797
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Navele ocolesc Strâmtoarea Ormuz, iar costurile de transport explodează din cauza tensiunilor dintre Israel și Iran

Pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel și Iran, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, o rută esențială pentru comerțul mondial cu petrol și mărfuri containerizate. Potrivit Asociației Internaționale a Armatorilor (BIMCO), unele vase ocolesc deja această zonă-cheie, semnalând o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigației.

Atacurile-surpriză lansate de Israel asupra infrastructurii militare și nucleare iraniene au fost urmate de patru zile de confruntări intense, determinând armatorii să adopte măsuri sporite de precauție în Strâmtoarea Ormuz și în Marea Roșie, două puncte esențiale pentru logistica maritimă globală. Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat că, deși majoritatea vaselor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori preferă să evite riscurile. Organizația nu recomandă evitarea unor rute, dar situația actuală introduce o incertitudine semnificativă.

În perioade cu amenințări ridicate, salariile echipajelor și tarifele de transport cresc, ceea ce poate stimula unele companii să accepte riscul. Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei și este considerată una dintre cele mai critice “gâturi de sticlă” pentru comerțul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, adică 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA (Agenția pentru Informații Energetice a SUA).

Zona are o importanță vitală și pentru traficul global de containere, mai ales datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanțurile de aprovizionare și creșteri de costuri. Peter Tirschwell, vicepreședinte la S&P Global Market Intelligence, a menționat că doar amenințarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba serios logistica globală, amintind de impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roșie.

Publicitate
Ad Image

Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025. Deși prima de risc de război nu a fost încă majorată, asigurătorii avertizează că o eventuală escaladare ar putea duce la o creștere bruscă a costurilor de asigurare.

Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de amenințare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, însă nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Totuși, compania menționează că situația se poate schimba “într-un interval foarte scurt”. Deși nu s-au înregistrat încă atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranță afectează piețele. Impactul direct se reflectă deja în creșterea tarifelor, rerutări costisitoare și încordarea lanțurilor de aprovizionare, iar orice deteriorare suplimentară a situației ar putea avea efecte globale semnificative asupra prețurilor la energie și bunuri.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *