Bărci la răsărit: Traversarea periculoasă spre Marea Britanie
La ora 5:45 dimineața, lumina zorilor se intensifică. O barcă gonflabilă mare, cu peste 20 de persoane la bord, s-a apropiat discret de capătul estic al plajei din Gravelines. Deși pare plină, conform observatorilor, este poate doar două treimi ocupată. Fiecare persoană poartă o vestă de salvare fluorescentă, pregătindu-se pentru o traversare riscantă din Franța către Regatul Unit. După câteva minute de așteptare, barca pornește motorul și se îndreaptă spre nord-vest, spre Anglia.
Securitate și provocări pe țărmul francez
În Londra, unde președintele francez Emmanuel Macron se află în vizită, se discută propuneri pentru a reduce numărul persoanelor care ajung în Regatul Unit cu bărci mici. Însă, pe plaja din nordul Franței, variabilele semnificative sunt forța vântului și înălțimea valurilor, care sunt favorabile traversării după zile de vânturi puternice. Se estimează că 1.800 de ofițeri de poliție patrulează coasta, într-un efort de securitate parțial finanțat de Marea Britanie, care plătește Franței aproximativ 480 de milioane de lire sterline în cadrul unui acord de trei ani, care se încheie în 2026. Cu toate acestea, dimensiunea plajelor și lungimea coastei, folosite de migranți și refugiați, face imposibilă oprirea tuturor bărcilor.
Determinarea migranților
Însă plecarea nu este simplă. O altă barcă a rămas blocată în nămol, iar un grup a încercat să se îmbarce din canalul din centrul Gravelines. Deși cei aflați la bord au fost salvați de pompieri, poliția a folosit gaze lacrimogene pentru a dispersa grupul care s-a adunat. Oamenii continuă să încerce, iar determinarea lor de a ajunge în Regatul Unit este o forță puternică care depășește inițiativele politice și de securitate din ultimele două decenii.
Experiențele migranților
Printre migranții care așteaptă, Khaled, un afgan, povestește despre călătoria sa. El și familia sa au călătorit timp de un an după ce au fugit din Iran, iar acum se tem pentru siguranța lor în fața Talibanului. Un alt migrant, Bashir, menționează că a călătorit deja „nouă zile cu barca din Senegal spre Spania”, iar perspectiva traversării Canalului nu îl îngrijorează, deși 19 persoane au murit sau au dispărut încercând să facă aceeași traversare în acest an. Tactica poliției de a tăia bărcile înainte de plecare expune refugiații la și mai mult pericol.
Condiții de trai și intervenția organizațiilor de ajutor
Condițiile din taberele de refugiați rămân precare, fără sanitație adecvată, deși unele organizații caritabile oferă dușuri și distribuie alimente. Chiar dacă este relativ sigur să se discute cu migranții, violența este o realitate, cu incidente recente de împușcături. Organizații precum Utopia 56 sugerează că, dacă taberele ar fi mai „dignificate”, violența ar scădea.
Creșterea numărului de femei și copii printre migranți
Se observă o creștere a numărului de femei și copii în taberele din zona Dunkirk. Yasmiin, o femeie din Somalia, explică dificultățile întâmpinate în obținerea azilului și de ce Regatul Unit reprezintă o a doua șansă. Organizațiile caritabile constată că, recent, la distribuirea de haine, au fost prezenți mult mai multe femei și copii comparativ cu bărbații.
Statistici și impactul migrației
Până la 6 iulie, cel puțin 21.117 persoane au traversat Canalul cu bărci mici, o creștere de 56% față de aceeași perioadă din 2024. Ratele de acceptare a cererilor de azil sunt de 53% în general, dar ajung până la 97% pentru afgani. Se estimează că în jur de 2.500 de migranți se află acum în jurul orașelor Calais și Dunkirk.
Concluzie
Politica de migrație rămâne complexă și provocatoare, cu o determinare constantă a migranților de a traversa spre Regatul Unit, în ciuda riscurilor și a măsurilor de securitate. Implicațiile acestei situații pentru politica europeană și pentru viețile oamenilor implicați continuă să fie semnificative.


