Scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Ilie Bolojan
Un grup de parlamentari ai PSD și AUR i-au trimis o scrisoare deschisă prim-ministrului Ilie Bolojan, solicitând reevaluarea măsurilor de austeritate din domeniul educației. Aceștia avertizează că măsurile adoptate „pot genera efecte negative pe termen mediu și lung”.
Semnatarii scrisorii
Scrisoarea este semnată de deputații Natalia Intotero și Ilie Toma (PSD), Tiberiu Barstan (AUR), senatorii Cristian Resmeriță (PSD) și Vasilică Potecă (AUR).
Îngrijorări cu privire la educație
Parlamentarii își exprimă îngrijorarea față de efectele negative ale următoarelor măsuri:
- Comasarea claselor și creșterea numărului de elevi pe clasă, care vor afecta calitatea educației și accesul echitabil la aceasta.
- Reducerea burselor școlare, care riscă să conducă la creșterea abandonului școlar, afectând în special elevii performanți și pe cei din medii vulnerabile.
- Nevoia de finanțare constantă a infrastructurii școlare, în special în mediul rural, pentru a nu rămâne în urmă.
- Creșterea normei didactice și scăderea plății cu ora, care pot afecta grav resursa umană și calitatea actului educațional.
Context bugetar și măsuri restrictive
Pentru anul 2025, bugetul alocat Ministerului Educației este de aproximativ 3,4% din PIB. În ciuda acestui procent, se preconizează aplicarea unor măsuri bugetare restrictive care ar putea afecta funcționarea școlilor și accesul la educație. Scrisoarea se bazează pe consultările cu sindicatele din învățământul preuniversitar din județul Hunedoara.
Apel la consultări și decizii responsabile
Semnatarii propun demararea de urgență a unor consultări cu toți actorii implicați (profesori, elevi, părinți, autorități locale, mediul de afaceri) și amânarea implementării măsurilor adoptate în grabă, care ar putea destabiliza educația din România. Aceștia subliniază importanța de a lua decizii cu gândul la viitorul copiilor.
Concluzie
Scrisoarea deschisă a parlamentarilor PSD și AUR evidențiază preocupările legate de impactul măsurilor de austeritate asupra sistemului educațional din România, subliniind necesitatea unor decizii echilibrate pentru a asigura un viitor educațional sustenabil.


