Instruirea copiilor din Lituania în utilizarea dronelor
Guvernul lituanian a demarat un program prin care copiii cu vârste între 8 și 10 ani vor fi învățați să construiască și să opereze drone, parte a unei inițiative de întărire a capacității de apărare împotriva amenințărilor rusești. Această inițiativă este rezultatul colaborării între ministerele apărării și educației și are ca obiectiv instruirea a peste 22.000 de persoane, inclusiv elevi, în utilizarea dronelor.
Detalii despre program
Programul va fi adaptat în funcție de grupe de vârstă. Elevii din clasele a treia și a patra, cu vârste cuprinse între 8 și 10 ani, vor învăța să construiască și să piloteze drone simple, în timp ce elevii de liceu vor proiecta și fabrica piese de drone și vor învăța să opereze drone avansate.
Amenințările din regiune
Lituania, alături de Estonia și Letonia, se află în alertă maximă de război din cauza invaziei Ucrainei de către Rusia. Percepția unei amenințări rusești este accentuată de recentele evenimente, cum ar fi expulzarea unui diplomat rus din Estonia din cauza ingerinței în afacerile interne.
Investiții în echipamente
Guvernul lituanian va investi 3,3 milioane de euro în echipamente specializate, inclusiv drone FPV pentru utilizare internă și externă, sisteme de control și aplicații mobile pentru instruirea în utilizarea vehiculelor aeriene fără pilot. Ministrul apărării, Dovilė Šakalienė, a declarat că se preconizează instruirea a 15.500 de adulți și 7.000 de copii până în 2028.
Centre de instruire
Până în septembrie, Lituania va deschide centre de control al dronelor în orașele Jonava, Tauragė și Kėdainiai, cu planuri de a deschide încă șase centre de instruire în alte regiuni până în 2028. Participanții mai tineri se vor implica în construcția și pilotarea dronelor prin jocuri și experimente, iar elevii de gimnaziu vor învăța programarea, pilotarea și construcția de drone.
Controverse în Rusia
Instruirea copiilor în utilizarea dronelor a generat controverse în Rusia, unde există preocupări privind implicarea sistematică a copiilor în proiectarea și testarea tehnologiilor prin intermediul jocurilor video.
Concluzie
Acest program de formare a tinerilor din Lituania reflectă o strategie proactivă de apărare în fața amenințărilor externe și subliniază importanța dezvoltării competențelor tehnologice în rândul tinerei generații.


