Transportatorii aerieni propun creșterea vârstei de pensionare pentru piloți
Transportatorii aerieni solicită creșterea vârstei de pensionare pentru piloți la 67 de ani, în contextul unei adunări generale a ICAO programată pe 23 septembrie. În prezent, piloții care depășesc vârsta de 65 de ani nu au voie să zboare pe rute internaționale, iar multe state, inclusiv SUA, aplică aceeași regulă și pentru zborurile interne.
Argumentele IATA pentru creșterea vârstei de pensionare
IATA consideră că o prelungire cu doi ani a vârstei de activitate este un „pas prudent și rezonabil”, care nu va afecta siguranța. Conform propunerii, va rămâne obligatorie prezența a doi piloți în cabină, iar cel puțin unul dintre ei trebuie să aibă sub 65 de ani.
Evoluția reglementărilor privind vârsta piloților
Ultima modificare a limitei de vârstă a avut loc în 2006, când ICAO a crescut limita de la 60 la 65 de ani. De atunci, aviația civilă a cunoscut o expansiune puternică, dar formarea piloților nu a reușit să țină pasul cu cererea.
Reacția sindicatelor și îngrijorările legate de siguranță
Organizațiile care reprezintă piloții americani se opun inițiativei, invocând lipsa de date clare referitoare la impactul îmbătrânirii asupra capacității de a pilota în siguranță. Dennis Tajer, purtător de cuvânt al Allied Pilots Association, a subliniat că „nu există suficiente informații pentru a evalua riscurile unei asemenea schimbări” și a adăugat că „nu vrem să ne jucăm cu siguranța în acest fel”.
Dezbateri politice și posibile rezultate
Sindicatelor le-a blocat o inițiativă similară în 2023 în Congresul american, deși aceasta era sprijinită de companiile aeriene locale. Cu toate acestea, recent, mai mulți congresmeni din ambele partide au cerut administrației Biden să susțină majorarea vârstei de pensionare la nivel internațional. Dacă propunerea va fi aprobată de ICAO, fiecare stat va putea decide cum o va aplica pe propriul teritoriu.
Concluzie
Dezbaterile actuale reflectă tensiunile dintre nevoia de a crește numărul piloților disponibili și preocupările legate de siguranța zborurilor, subliniind provocările cu care se confruntă industria aviatică.

