Planurile de operare a avioanelor comerciale cu un singur pilot suspendate
Propunerile de a opera avioane comerciale cu un singur pilot în cabină au fost suspendate după un raport al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA), care sugerează că această practică ar putea face zborurile mai periculoase. Studiul de trei ani, intitulat „operațiuni extinse cu un echipaj minim”, a concluzionat că, în ciuda avansurilor tehnologice, nu există suficiente dovezi că zborurile cu un singur pilot ar putea fi la fel de sigure ca cele cu doi piloți, așa cum este cerut în prezent.
Concluziile raportului EASA
Raportul a fost bine primit de grupurile de piloți, care au militat împotriva modificării regulilor. Deși companiile aeriene și producătorii nu au susținut public reducerea numărului de piloți, designul actual al cabinei și reglementările privind timpul maxim de zbor impun prezența a trei sau patru piloți pe zborurile lungi. EASA a concluzionat că, în cazul unui echipaj redus, „nu se poate demonstra suficient un nivel echivalent de siguranță comparativ cu operațiunile cu două echipaje”. Aceasta se aplică chiar și pentru scenariile în care doi piloți sunt prezenți în cabină la decolare și aterizare, iar un copilot poate să se odihnească în timpul zborului pe pilot automat.
Problemele tehnice și de siguranță
Raportul a subliniat necesitatea dezvoltării tehnologiei de cabină și a unor cercetări suplimentare înainte de a explora fezabilitatea unor astfel de concepte operaționale. Au fost menționate probleme precum monitorizarea incapacității piloților, oboseala și somnolența, precum și verificările reciproce efectuate de doi piloți care colaborează. De asemenea, raportul a făcut referire la un potențial „cockpit inteligent” care ar putea prelua o parte din sarcinile piloților, având tehnologie pentru monitorizarea stării de alertă umană, dar a subliniat că ar fi necesare soluții pentru prevenirea amenințărilor la adresa securității.
Reacția organizațiilor de piloți și a producătorilor
Asociația Europeană a Cockpitului, care reprezintă sindicatele piloților din Europa, a declarat că raportul este un „check de realitate” și l-a primit ca o validare independentă a preocupărilor legate de siguranță. Aceasta a avertizat că producătorii de aeronave și companiile aeriene își doresc reducerea echipajelor de zbor. Un purtător de cuvânt a afirmat: „Realitatea este că producătorii și dezvoltatorii de avionică rămân profund angajați în avansarea tehnologiilor menite să elimine un pilot din cabină. Studiul EASA oferă un check de realitate clar asupra cazului de siguranță.”
Declarațiile Airbus
Producătorul de aeronave Airbus a declarat că „caută constant modalități de a îmbunătăți și avansa gama sa de produse pentru a spori siguranța, eficiența și performanța”. Un purtător de cuvânt a adăugat că, pentru viitorul previzibil, acest lucru implică prezența unui pilot uman bine odihnit și competent în comanda unui sistem robust și flexibil, inclusiv automatizare adecvată.
Concluzie
Decizia de a suspenda planurile de operare cu un singur pilot reflectă preocupările legate de siguranță și necesitatea unor cercetări suplimentare în domeniul tehnologiei aviatice, subliniind importanța păstrării piloților umani în cabină pentru asigurarea unui nivel adecvat de siguranță în zborurile comerciale.

