Impactul noului Cod Rutier din 2025
Chiar și atunci când circuli cu viteză legală, alte abateri pot avea consecințe severe. Viteza excesivă continuă să fie o cauză principală a accidentelor rutiere în România, cu peste 1.700 de accidente grave raportate în primele 6 luni din 2025, dintre care 15% s-au datorat vitezei excesive.
Sancțiuni pentru nerespectarea regulilor de circulație
În perioada ianuarie-iunie 2025, Poliția a aplicat sute de mii de amenzi, iar zeci de mii de șoferi au rămas fără permis. Au fost emise 349.644 de sancțiuni pentru nerespectarea regimului legal de viteză, inclusiv 29.186 de cazuri pentru depășiri cu mai mult de 50 km/h și 3.680 pentru depășiri cu mai mult de 70 km/h.
Abateri rutiere ce pot conduce la pierderea permisului
Printre abaterile sancționate aspru de Poliție se numără:
- depășirea neregulamentară;
- neacordarea de prioritate pietonilor;
- trecerea pe „galben”;
- utilizarea telefonului mobil la volan.
Șoferii care încalcă regulile de depășire riscă să rămână fără permis timp de 60 de zile. De asemenea, încălcarea liniei continue se sancționează cu amendă între 1.215 lei și 1.620 de lei.
Reguli stricte asupra semaforului și utilizării telefonului
Neacordarea priorității pietonilor angajați în traversarea regulamentară se sancționează cu amendă și suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile. În cazul în care un șofer trece pe galben, acesta riscă, de asemenea, o amendă și suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Utilizarea telefonului mobil fără hands-free la volan, combinată cu încălcarea unei alte reguli, va duce la suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Exemple de sancțiuni
Un exemplu relevant este cazul unui motociclist care, deși a respectat limita de viteză, a efectuat o depășire neregulamentară, riscând astfel suspendarea permisului.
Concluzie
Noul Cod Rutier din 2025 impune sancțiuni severe nu doar pentru viteza excesivă, ci și pentru alte abateri, ceea ce subliniază necesitatea unei atenții sporite la regulile de circulație pentru a evita consecințele neplăcute.


