Problema abandonului școlar în România
Sistemul de învățământ obligatoriu din România se confruntă cu o rată alarmantă a abandonului școlar, ajungând pe primul loc în Uniunea Europeană în acest sens. Un reporter a vizitat o clasă din Chitila, unde copii din medii vulnerabile participă activ la ore, sub îndrumarea învățătoarei Brîndușa Scarlat.
Activitățile din clasă
Într-o dimineață de luni, 16 iunie, în clasa a III-a B, Brîndușa Scarlat îi întreabă pe copii cum se simt la a doua oră de română. Cei mai mulți se arată obosiți, așa că învățătoarea propune un joc pentru a-i energiza. Fiecare copil primește un rol, cum ar fi asistent sau responsabil de curățenie, iar împreună reiau activitățile desfășurate pe parcursul anului școlar. „Câți copii, atâtea povești”, subliniază învățătoarea, evidențiind dificultățile cu care se confruntă elevii.
Copii din medii vulnerabile
Clasa este formată din copii cu diverse probleme, inclusiv deficiențe de învățare și situații familiale dificile. Din cei 25 de copii care ar putea fi în clasă, doar șase erau prezenți în ziua vizitei. „Jobul meu e de a fi lângă ei, de a-i ridica din punct de vedere academic și emoțional”, afirmă Brîndușa Scarlat. Obiectivele sale sunt simple: să asigure prezența copiilor la școală și să le dezvolte gândirea critică.
Învățământul prin Teach for Romania
Brîndușa Scarlat a revenit la catedră după 15 ani de antreprenoriat în construcții, fiind parte din programul Teach for Romania, care pregătește profesori pentru învățământul de stat. „Nu aș fi avut curaj fără ajutorul lor să devin profesor”, recunoaște ea. Deși a terminat Facultatea de Limbi Străine în 2008, a fost nevoită să urmeze o carieră diferită din cauza salariilor mici în învățământ.
Revenirea în învățământ
Brîndușa își amintește că, inițial, a fost atrasă de profesie de mama sa, profesoară. După o carieră de succes în antreprenoriat, a simțit că nu mai este împlinită în acel domeniu. „Trebuie să simți ceva pentru a putea fi profesor. Nu există o rețetă”, spune ea, sfătuind tinerii să fie deschiși și flexibili.
Viitorul educației în România
În ciuda statisticilor sumbru, Brîndușa Scarlat este optimistă cu privire la viitorul educației în România. Ea subliniază că sistemul a adoptat o direcție în care se dezvoltă competențe, nu doar cunoștințe. „În câțiva ani vom reuși să fim la un nivel ridicat”, afirmă ea, menționând că schimbările de mentalitate sunt deja vizibile în Inspectoratul Școlar din Ilfov.


