Provocările în educație în vremuri de conflict
Liban: Impactul războiului asupra educației
Mohamad El Dirany, un tânăr profesor din Valea Bekaa, a fost martorul devastării provocate de război, începând din septembrie 2024, când o bombă israeliană a distrus casa familiei sale. După ce clasele au fost mutate online, a predat limba franceză elevilor din clasele a V-a și a VI-a, însă mulți dintre ei se confruntau cu dificultăți de concentrare din cauza traumelor cauzate de bombardamentele constante. În ciuda încercărilor de a le oferi suport psihologic, la sfârșitul anului școlar, mulți copii își puneau întrebări despre viitorul lor în contextul conflictului continuu.
Niger: Provocările educației în fața violenței
Ramatoulaye Anoubacar Maliki, profesor în Niger, se confruntă cu o criză educațională profundă, agravată de un coup d’état din iulie 2023. În absența fondurilor internaționale, profesorii își unesc resursele pentru a asigura cele necesare. La școala CEG4, în care predă, elevii sunt adesea nevoiți să împartă birouri, iar un număr semnificativ de copii sunt refugiați din Nigeria, traumatizați de violențele Boko Haram. Ratele de abandon școlar ale fetelor sunt alarmante, iar Ramatoulaye luptă pentru a le oferi un mediu sigur, în ciuda provocărilor zilnice.
Ucraina: Educația în timpul ocupației
Olena Shabaieva, fostă profesoară în Kherson, a fost nevoită să se adapteze la condițiile dificile create de invazia rusă din februarie 2022. În ciuda ocupației, școala a oferit adăpost și suport comunității, continuându-și activitatea prin lecții online. Deși numărul elevilor a scăzut, Olena și colegii săi se străduiesc să mențină un sentiment de normalitate în rândul copiilor, încurajându-i să se concentreze pe aspectele pozitive ale vieții, în ciuda distrugerilor din jur.
Afganistan: Educația fetelor în fața interdicțiilor
Samira, o tânără de 19 ani, a decis să ofere oportunități educaționale fetelor din Afganistan, după ce talibanii au interzis accesul acestora la educație. Deși se confruntă cu dificultăți precum lipsa unui spațiu adecvat pentru cursuri online și probleme de conexiune la internet, Samira predă trei lecții pe săptămână pentru 45 de studente, fiind motivată de dorința acestora de a învăța și a progresa în ciuda adversităților.
Concluzie
Provocările cu care se confruntă educația în zonele afectate de conflict evidențiază reziliența profesorilor și elevilor, care continuă să caute metode de a învăța și de a se adapta, în ciuda condițiilor extreme. Impactul acestor dificultăți va avea efecte pe termen lung asupra viitorului generațiilor afectate.

