Amânarea plăților pentru hotărârile judecătorești câștigate de profesori
Guvernul a decis, fără avertisment public și fără consultări, amânarea plății sumelor câștigate de angajații din Educație prin hotărâri judecătorești definitive până în anul 2026. Aceasta se referă la diferențele salariale stabilite de instanțe și recunoscute de stat, pentru care fondurile necesare fuseseră deja transferate la inspectoratele școlare.
Detalii despre Ordonanța de Urgență
Măsura este inclusă în articolul XVIII din Ordonanța de Urgență nr. 52/2025, publicată pe 2 octombrie în Monitorul Oficial. În varianta inițială a proiectului, acest articol nu figura, iar ordonanța prevede că tranșele aferente sumelor stabilite prin hotărâri judecătorești, care trebuiau plătite până la 31 decembrie 2025, vor fi achitate în anul 2026.
Impactul asupra bugetarilor și educației
Plata dobânzilor aferente acestor sume, precum și a diferențelor salariale stabilite prin decizii ale justiției din 2018 rămase neplătite, sunt de asemenea amânate. Toate categoriile de bugetari sunt afectate, însă în sectorul educației, această măsură vine pe un fond deja tensionat. Fondurile pentru plăți erau deja în conturile inspectoratelor, iar școlile finalizaseră procedura de raportare a sumelor până la 25 septembrie.
Adoptarea ordonanței și comunicările Ministerului Educației
Ordonanța a fost aprobată în cadrul unei ședințe extraordinare de Guvern pe 1 octombrie, fiind acoperită de rectificarea bugetară. În dimineața zilei de 2 octombrie, Ministerul Educației a transmis, în cadrul unei videoconferințe cu inspectorii școlari generali, să nu se transfere banii către școli. Contrar acestei măsuri, cu doar două săptămâni înainte, Ministerul Educației afirmase că diferențele salariale câștigate de profesori vor fi plătite integral până la finalul anului 2025.
Concluzie
Amânarea plăților pentru hotărârile judecătorești câștigate de profesori până în 2026 evidențiază o contradicție majoră în comunicarea oficială a Ministerului Educației și aduce un impact semnificativ asupra angajaților din educație, generând incertitudine și frustrare în rândul acestora.

