Critica austerității în educație
Cornel Ban, profesor doctor la Copenhagen Business School, a criticat tăierile bugetare din educație, catalogându-le ca „o formă de prostie concentrată, de automutilare plină”. El a subliniat că expertiza nu mai contează în contextul actual, marcat de populism, dar a considerat important să evidențieze opiniile celor care au cunoștințe solide în domeniu.
Efectele măsurilor guvernamentale
Ban a criticat măsurile guvernului, precum reducerile bugetare, comasarea școlilor, creșterea dimensiunii claselor și concedierea profesorilor. Acestea sunt considerate măsuri fiscaliste pe termen scurt, care pot avea consecințe negative majore asupra performanței școlare, echității sociale și capitalului uman pe termen lung. Politicile actuale ignoră dovezile existente și riscă să genereze daune structurale ireversibile în educație.
Impactul subfinanțării educației
Conform lui Ban, subfinanțarea cronică a educației va avea un efect economic contrar așteptărilor guvernului. La nivel macroeconomic, educația insuficientă este asociată cu o creștere economică mai lentă, o productivitate scăzută și dificultăți în atragerea investițiilor străine directe. România se confruntă cu rate ridicate de părăsire timpurie a școlii și performanțe slabe la testele PISA, ceea ce sugerează că o parte semnificativă a forței de muncă viitoare va intra pe piață cu un capital uman precariu, limitând astfel perspectivele economice ale țării.
Concluzie
Austeritatea în educație, dacă nu este revizuită, riscă să aibă efecte negative pe termen lung asupra capitalului uman și dezvoltării economice a României.


