Prețurile carburanților în România
Prețurile carburanților din România au depășit nivelurile din Suedia și Spania, iar tendința ascendentă este de a continua. În prezent, România se confruntă cu prețuri mai mari la motorină decât în 15 alte state europene, ceea ce marchează o premieră pentru piața locală.
Compararea prețurilor
Până acum, doar în Bulgaria și Malta erau prețuri mai mici la benzină comparativ cu România, însă situația s-a schimbat. Acum, carburanții sunt mai ieftini în Slovenia, Malta, Luxemburg, Lituania, Cehia, Cipru și Bulgaria. În ceea ce privește benzina, România este un exportator net, dar la motorină lucrurile sunt diferite.
Situația motorinei
Motorina, care este carburantul predominant pentru consumul intern, nu este suficient produsă de cele trei rafinării locale, ceea ce duce la importuri. Prețul mediu al motorinei în România, la 21 august, era de 1,52 euro pe litru, echivalent cu media ponderată a Uniunii Europene, ceea ce reprezintă o schimbare față de perioada anterioară când prețurile locale erau mai mici decât media europeană.
Factorii care influențează prețurile
Prețurile finale ale carburanților sunt influențate de două componente esențiale: prețul internațional al carburantului și taxele, inclusiv acciza și TVA. La 1 august, prețurile au crescut cu 42 de bani pe litru pentru benzină și cu 40 de bani pe litru pentru motorină. Guvernul României a anunțat o nouă majorare a accizelor programată pentru 1 ianuarie 2026, ceea ce va duce la creșteri suplimentare de prețuri.
Consumul de carburant în România
România consumă anual aproximativ 8 milioane de tone de carburanți auto, majoritatea fiind motorină. Această situație subliniază importanța monitorizării prețurilor și a politicilor fiscale în domeniul energiei.
Concluzie
Creșterea prețurilor carburanților în România, depășind nivelurile din alte țări europene, indică o schimbare semnificativă pe piața locală, cu implicații potențiale asupra economiei și consumatorilor.


