Câte F-14 Tomcat mai deține Iranul și de ce MIG-29-urile nu sunt folosite pentru a apăra Teheranul
În contextul intensificării campaniei de lovituri aeriene din partea Israelului, aviația de luptă iraniană se află într-o situație delicată. La 16 iunie 2025, Forțele de Apărare ale Israelului au efectuat o lovitură asupra a două aeronave F-14 Tomcat, parcate pe aeroportul din Teheran. Acest atac a fost unul dintre puținele episoade în care aviația iraniană a fost implicată de la începutul ostilităților din Orientul Mijlociu, care au izbucnit pe 13 iunie 2025.
Iranul rămâne singurul utilizator activ al avioanelor F-14 Tomcat, un model retras din serviciu în Statele Unite în 2006. Potrivit datelor din studiul The Military Balance 2024 realizat de IISS, la începutul anului 2024, Iranul deținea până la zece F-14 Tomcat, însă nu este specificat câte dintre acestea erau efectiv utilizabile. O problemă majoră este capacitatea de utilizare a rachetelor aer-aer AIM-7 și AIM-54, care echipează aceste aeronave și care, teoretic, au rămas în arsenalul Teheranului, precum și starea radarelor aeropurtate AN/AWG-9.
La sfârșitul anului 2024, Iranul planificase să prezinte vechile MiG-29 și noile Yak-130 primite de la Rusia într-un spectacol aviatic local, dar a expus doar un F-14 Tomcat. În mod paradoxal, F-4 Phantom, un model mai vechi, părea să fie într-o stare mai bună decât Tomcat, iar avioanele rusești nu au fost prezente la eveniment. Aceste informații sugerează că F-14-urile atacate de forțele israeliene ar putea fi fie unități operaționale, fie aeronave nefuncționale folosite doar pentru piese de schimb.
De asemenea, absența reacției iraniene prin ridicarea avioanelor F-14 pentru a intercepta atacurile israeliene ridică întrebări. În teorie, MiG-29 ar trebui să fie cel mai valoros activ al Iranului, însă deteriorarea stării aeronavelor din perioada sovietică este parțial explicată de oprirea furnizării de componente din Rusia începând cu 1993. Detalii suplimentare despre starea acestora sunt limitate.


