CFR Călători în impas: Directorul companiei avertizează asupra riscului de faliment
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că, deși compania nu va intra în faliment și nu va opri traficul, există un risc foarte mare de incapacitate de plată pentru datoriile înregistrate la furnizori, ceea ce ar putea împiedica livrarea serviciilor necesare. Preoteasa a subliniat că nu va întârzia salariile angajaților, asumându-și riscul de a nu mai plăti alte cheltuieli.
„În primul rând, nu va intra în faliment CFR Călători, nu va opri traficul. Dacă se citea foarte atent materialul, spunea că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată, nu s-a spus chiar că va intra sau nu va mai intra”, a explicat el într-o conferință de presă. Directorul a menționat că a primit o notificare de la furnizorul de motorină, având o datorie de aproape 100 de milioane de lei, care amenință livrarea de combustibil necesar funcționării trenurilor.
Preoteasa a explicat că Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) ar fi trebuit să emită un act adițional cu compensația unitară indexată cu rata inflației, dar acest lucru nu s-a întâmplat. „Compensația unitară era în valoare de 44,73 lei anul trecut, iar anul acesta am convenit să avem 47,4 lei. Acum, se plătește o compensație de 33 de lei, nivelul din 2022, în condițiile în care costurile cu energia electrică și motorina au crescut semnificativ”, a afirmat el.
Cheltuielile lunare ale CFR Călători se ridică la 365 de milioane de lei, inclusiv taxe pentru utilizarea infrastructurii, plăți către ANAF, energie, salarii și motorină. Preoteasa a menționat că veniturile din compensații sunt mult below necesităților, ajungând la doar 135 de milioane de lei.
„Dacă ARF-ul nu va semna acel adițional și va continua cu acest 33 de lei, există un risc foarte mare de a intra în incapacitate de plată, deoarece furnizorii nu vor mai livra”, a adăugat el. Directorul a cerut clarificări privind viitorul activității CFR Călători, având în vedere că compensația asigură doar 55% din costuri, în contrast cu operatorii privați, care primesc 80% din compensație.
Preoteasa a subliniat că CFR Călători are nevoie urgentă de fonduri pentru a funcționa. „Dacă nu se va înțelege… și nu noi vom opri traficul. Este suficient ca electrificarea să-mi restricționeze accesul pentru că am datorie de 100 de milioane de lei”, a spus el.
El a propus trei variante pentru ca activitatea să continue: plata compensației la nivelul necesar, creșterea prețurilor biletelor sau reducerea numărului de trenuri. „Dar nu voi da niciodată pe cineva afară până nu am clar situația făcută la zi. CFR Călători va fi plătit la zi, va funcționa și nu va opri din inițiativă proprie”, a concluzionat Traian Preoteasa.

