Scumpirea ciocolatei în România
Creșterea prețurilor la produsele alimentare afectează semnificativ bugetul românilor, iar ciocolata ilustrează perfect aceste scumpiri nejustificate. Comercianții invocă inflația și costurile de producție, însă consumatorii observă că aceleași produse sunt disponibile la prețuri mai mici în Germania sau Olanda.
Creșteri de prețuri și inflație
Pe rețelele sociale, utilizatorii semnalează că o tabletă de ciocolată costă acum chiar și de două ori mai mult decât anul trecut, în condițiile în care inflația oficială este de aproximativ 10%. Mulți afirmă că argumentul creșterii prețului la cacao nu mai este valid, având în vedere că materia primă s-a ieftinit, însă adaosurile comerciale continuă să crească.
Adaosuri comerciale și taxe
Specialiști din domeniu explică faptul că ciocolata pleacă de la distribuitori cu prețuri de până la patru ori mai mici decât cele de la raft. La aceste adaosuri se adaugă taxe recente pe zahăr și alimente procesate, care contribuie la creșterea prețului final. De exemplu, ciocolata se cumpără de la distribuitor cu aproximativ 4,3 lei, dar pe raft ajunge la 10-12 lei.
Compararea prețurilor în România și Germania
În Germania, o tabletă de ciocolată costă între 1,19 și 1,49 euro (aproximativ 6-7 lei), în timp ce în România același produs poate ajunge la 15-18 lei sau chiar mai mult. În Olanda, cel mai scump lanț de supermarketuri vinde produse similare la aproximativ 1,65 euro. Mulți români din străinătate confirmă aceste discrepanțe, evidențiind că plătesc prețuri comparabile cu cele din Elveția sau Germania, dar cu salarii de câteva ori mai mici.
Inflația în România
România se află din nou printre țările europene cu cea mai mare rată a inflației. Potrivit Eurostat, în august 2024, rata anuală a inflației era de 8,5%, mult peste media Uniunii Europene de 2,4%. Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a avertizat că inflația ar putea depăși 9,5% în septembrie, urmând o scădere lentă spre finalul anului.
Percepția consumatorilor
Pe forumuri și rețele sociale, românii oscilează între indignare și resemnare, continuând să cumpere aceleași produse, ceea ce contribuie la menținerea prețurilor ridicate. Unii aleg să renunțe la produsele scumpe sau să aștepte reduceri, în timp ce alții observă că România a ajuns să aibă prețuri occidentale, dar salarii de două-trei ori mai mici.
Concluzie
Discrepanțele semnificative între prețurile produselor alimentare din România și cele din alte țări europene, precum Germania, reflectă o problemă economică profundă, care afectează puterea de cumpărare a românilor și ridică semne de întrebare asupra sustenabilității acestor prețuri în contextul salariilor actuale.

