Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvaniei aproape de Ungaria
Autostrada A3 Transilvania, în județul Bihor, are două loturi importante în execuție, vizitate recent de premierul Ilie Bolojan. Acestea sunt tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) și tronsonul Chiribiș – Biharia (28,5 km), fiecare având stadii de execuție diferite: 60% pentru primul și 30% pentru al doilea. Finalizarea este programată pentru toamna anului 2026 și mai 2027, când se va asigura continuitatea autostrăzii până aproape de granița cu Ungaria.
Proiecte de infrastructură și beneficii economice
Premierul Bolojan a anunțat că anul viitor vor fi finalizate două tronsoane în județele Cluj, Sălaj și Bihor, adică încă 70 de kilometri de autostradă. Acest lucru va facilita accesul celor din Republica Moldova, Bucovina și județele din nordul Transilvaniei către țările Uniunii Europene, reducând astfel aglomerația pe tronsonul dintre Cluj-Napoca și Oradea. Aceasta va aduce beneficii semnificative pentru exportatorii români și va îmbunătăți siguranța în trafic.
Detalii tehnice și financiare ale proiectului
Tronsonul 3C1, dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, este realizat de Construcții Erbaşu, având termen de finalizare în octombrie 2026. Acesta va include un viaduct de 1,8 km, cel de-al doilea ca lungime din Europa. Stadiul lucrărilor pentru acest tronson este de 60%, cu peste 550 de muncitori și 235 de utilaje mobilizate pe șantier.
Tronsonul 3C2, între Chiribiș și Biharia, este realizat de asocierea Precon Transilvania și Citadina 98, cu un stadiu de aproximativ 30%. Valoarea totală a proiectului pentru 3C1 este de 884.123.669 lei, iar pentru 3C2 este de 785.215.709,98 lei, finanțările fiind asigurate din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.
Perspective de finalizare și impact pe termen lung
Premierul a concluzionat că până în vara lui 2027 lucrările la ambele tronsoane vor fi finalizate. Aceasta va îmbunătăți considerabil infrastructura rutieră din România, oferind o arteră de comunicație vitală care va susține dezvoltarea economică regională și va facilita transportul internațional.
În concluzie, progresul lucrărilor pe Autostrada Transilvaniei nu doar că va conecta România mai eficient cu Europa, ci va avea și un impact economic semnificativ asupra regiunii, contribuind la creșterea traficului și a comerțului.


