Curtea Constituțională va analiza o lege ce pedepsește fraudele cu fonduri europene
Curtea Constituțională a României (CCR) are pe ordinea de zi a ședinței din 5 iunie mai multe articole din Codul de procedură penală, Codul penal, dar și din Legea privind combaterea corupției. Printre acestea se află excepția de neconstituționalitate ridicată în cazul art.181 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție.
Articolul menționat stipulează: „Folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept sau reținerea pe nedrept de fonduri ori active din bugetul Uniunii Europene sau bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi”.
Parchetul European (EPPO) invocă frecvent acest articol în anchetele legate de fraudarea fondurilor Uniunii Europene. Pe site-ul oficial al EPPO se pot găsi comunicate de presă care anunță anchete în România, fundamentate pe existența unor cereri sau documente false pentru a obține finanțare din fonduri europene.
Exemple recente de fraude includ:
- 19 mai 2025 – fraudă de 1.32 milioane de euro: „toți indivizii din spatele aplicațiilor, reprezentați de aceeași persoană, au documente false ori înșelătoare” pentru a obține fonduri.
- 7 mai 2025 – fraudă de 3.5 milioane de euro, implicat un primar din Iași: „primarul și complicii săi ar fi prezentat documente false pentru a solicita rambursarea” unor lucrări nefinalizate.
- 10 aprilie 2025 – 12 inculpați în cazul unei fraude de 9.5 milioane de euro: „beneficiarii proiectelor au depus documente false…”
- 21 martie 2025 – fraudă de 365.000 de euro: un antreprenor a depus un document prin care a menționat că nu se află într-o situație de conflict de interese, deși mama sa ocupa o poziție de conducere în cadrul Ministerului Dezvoltării.
- 14 martie 2025 – fraudă de 850.000 de euro: cei vizați de anchetă „au depus documente false (…)”.
Digi24.ro a solicitat un punct de vedere din partea Parchetului European și a Direcției Naționale Anticorupție referitor la impactul declarării acestui articol drept neconstituțional. Răspunsurile vor fi publicate, în măsura în care vor fi primite.
Discutarea acestui articol de către CCR nu implică neapărat admiterea excepției de neconstituționalitate. De asemenea, pe ordinea de zi a ședinței din 5 iunie se vor discuta și alte articole din Codul de procedură penală, Codul penal sau Legea privind combaterea spălării banilor.

