Educația suferă de o subfinanțare persistentă, avertizează Daniel David
Daniel David a declarat că sunt realizate „analize” privind posibilitatea reducerii cheltuielilor în sistemul educațional, însă a subliniat că educația este deja subfinanțată de mulți ani. El a afirmat că banii economisiți ar trebui reinvestiți în educație și cercetare.
„Da, avem lucruri de eficientizat în zona educaţiei şi cercetării, dar, în acelaşi timp, ce reuşim să eficientizăm, va trebui să întoarcem tot în sistemul de educaţie şi cercetare, care are o subfinanţare cronică de foarte mulţi ani. Împreună trebuie să ne asumăm că, deși în prezent situația economico-financiară este complicată, în următorii patru sau cinci ani trebuie să atingem ceea ce am promis în legi, în Legea educaţiei şi în Legea cercetării, acele procente din PIB pentru cercetare şi educaţie. Repet, nu acum, dar trebuie să atingem acest lucru în cinci ani, altfel degeaba punem diverse ţinte în lege, dacă le prorogăm mereu”, a afirmat David într-o conferință de presă.
Posibilitatea majorării normei didactice
Întrebat despre posibilitatea majorării normei didactice ca măsură pentru reducerea deficitului bugetar, ministrul a menționat că această idee a fost discutată de mai mult timp în spațiul public. El a precizat că orice ajustare a normei didactice trebuie să fie raportată la standardele europene.
„Această idee nu este nouă, am auzit-o discutată de la începutul mandatului de ministru. Mesajul meu este că trebuie să ne raportăm la setul de bune practici europene și să vedem cum stăm cu numărul de ore, inclusiv în funcție de veniturile profesorilor. Orice decizie trebuie luată în această logică. Dacă avem prea multe ore faţă de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puţine, putem discuta creşterea, dar trebuie să onorăm angajamentele faţă de profesori, inclusiv în legătură cu salariile pentru debutanți”, a explicat ministrul Educației.
Renunțarea la profesorii plătiți cu ora
Referitor la posibilitatea de a renunța la profesorii plătiți cu ora, ministrul a subliniat că nu se poate renunța la acele cadre didactice acolo unde este nevoie de ele pentru a acoperi orele prevăzute în programa școlară.
„Depinde câte ore sunt, depinde dacă ne permitem să renunţăm la acei profesori. Este foarte important ca orice modificare să nu afecteze calitatea procesului educațional. Un director nu poate să renunţe pur şi simplu dacă nu are cine să țină orele pentru copiii din clasă și pentru curriculumul pe care îl are”, a conchis el.


