Producția de avioane comerciale în Rusia
Producătorii ruși au livrat un singur avion comercial în 2025, din cele 15 promise, din cauza sancțiunilor internaționale și a dobânzilor ridicate care au blocat investițiile și accesul la piese esențiale. Această situație afectează zborurile interne, autoritățile fiind nevoite să improvizeze soluții. După invazia Ucrainei din februarie 2022, sancțiunile occidentale au restricționat accesul la componente și avioane străine, ceea ce a dus la o dependență crescută de avioanele comerciale pentru transportul de marfă și pasageri.
Degradarea flotei aeriene
Flota rusă, compusă din peste 700 de aeronave, majoritatea Airbus și Boeing, se degradează. Incidente recente, cum ar fi prăbușirea unui Antonov An-24 din 1976, în care au murit toate cele 48 de persoane aflate la bord, subliniază necesitatea urgentă de a preveni deteriorarea flotei. Aeroflot a fost nevoită să lase la sol zeci de avioane din cauza unui atac cibernetic masiv. Sectorul aviatic se confruntă cu dificultăți în a se autosusține, iar producția fabricilor s-a contractat luna trecută cu cel mai rapid ritm din martie 2022, contribuind la încetinirea PIB-ului.
Obiectivele de producție revizuite
Guvernul rus a revizuit constant țintele de producție, reducându-le de la 171 la 21 de avioane. Recent, oficialii au anunțat că aceste ținte vor fi revizuite din nou, din cauza dobânzilor ridicate care încetinesc producția. Conglomeratul de stat Rostec, responsabil pentru producția avioanelor, nu reușește să îndeplinească obiectivele. Producția în serie a avioanelor MC-21 și SJ-100 este acum prevăzută să înceapă în 2026, cu doi ani întârziere.
Dependența de livrările externe
În ciuda eforturilor de a dezvolta producția locală, Rusia rămâne dependentă de livrările externe. Anul trecut, au fost importate componente în valoare de cel puțin 300.000 de dolari prin intermediari din Turcia, China și alte țări. Mărfurile intră în țară prin terțe părți, iar producătorul nu are cunoștință de aceste exporturi. Companiile aeriene din Asia Centrală, precum Kazahstan și Uzbekistan, sunt solicitate să efectueze zboruri interne pentru Rusia, în contextul dificultăților de aprovizionare.
Concluzie
Provocările cu care se confruntă Rusia în fabricarea avioanelor comerciale au un impact semnificativ asupra zborurilor interne, evidențiind vulnerabilitățile industriei aeronautice și dependența de tehnologia și componentele externe.


