Decizia Ministerului Mediului privind Programul Rabla
Ministerul Mediului analizează reluarea Programului Rabla, care oferă subvenții pentru achiziția de mașini cu emisii reduse. Deocamdată, nu a fost luată o decizie finală, iar programul rămâne suspendat. Această suspendare a fost anunțată cu o zi înainte de începerea programului, planificată pentru 19 iunie, ceea ce a creat o situație dificilă pentru importatori și dealeri care au investit milioane de euro în stocuri, în așteptarea acestuia.
Așteptările Ministrului Mediului
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a declarat că o decizie va fi inclusă în al doilea pachet de măsuri pregătit de Guvern, care urmează să fie prezentat până la sfârșitul lunii. Buzoianu a indicat că există mai multe scenarii pentru programele gestionate de Administrația Fondului pentru Mediu care nu au fost lansate încă.
Aspecte Financiare și Decizii Politice
Ministrul a subliniat că bugetul Administrației, obținut din vânzarea de certificate de carbon, poate fi utilizat exclusiv pentru proiecte de reducere a emisiilor. Coaliția va decide care sunt cele mai eficiente proiecte în funcție de bugetul disponibil. Buzoianu a menționat că deciziile finale pentru toate programele, inclusiv Rabla pentru persoane fizice și juridice, vor fi stabilite în cadrul acestui pachet de măsuri.
Impactul asupra Industriei Auto
Decizia privind Programul Rabla este așteptată cu interes de întreaga industrie auto din România. Producătorii Dacia și Ford, care au fabrici în țară, se așteptau la o creștere a vânzărilor, dar întârzierea programului a dus la o scădere semnificativă a cererii. Reprezentanții industriei avertizează că o amânare suplimentară a programului va împiedica recuperarea vânzărilor în acest an, iar o oprire completă ar genera pierderi pentru întreaga industrie auto, afectând și încasările bugetare.
Considerații Economice
Pe de altă parte, oprirea programului ar putea reduce importurile de mașini și ar avea un impact pozitiv asupra deficitului de cont curent al României, care a crescut cu 60% în primele patru luni ale anului, atingând 10 miliarde de euro.
Decizia finală cu privire la Programul Rabla va influența semnificativ atât industria auto, cât și economia națională, având implicații pe termen lung pentru mediu și pentru bugetul de stat.


