Dragoș Pîslaru: Proiectele din PNRR cu incertitudini ating 7,8 miliarde de euro, un rezultat al populismului
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că suma proiectelor de investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care prezintă incertitudini ajunge la 7,8 miliarde de euro. El a subliniat că această situație este rezultatul populismului în administrarea țării și al mentalității de „merge și așa”.
Pîslaru a început o discuție preliminară pentru a stabili care dintre proiectele PNRR pot fi implementate până la sfârșitul anului viitor. „Comisia Europeană, împreună cu echipele de la ministere și cu echipa de la MIPE, au început o discuție prin care să vedem ce din totalul acesta poate fi cu adevărat fezabil implementat până la sfârșitul perioadei, deci până la sfârșitul anului 2026, și ce nu. Și descoperim o problemă sistemică”, a explicat el.
Ministrul a menționat că suma de 7,8 miliarde de euro include proiecte precum școli, spitale, segmente de autostradă, infrastructură feroviară, infrastructură socială, locuințe pentru tineri și fonduri pentru întreprinderile mici și mijlocii. El a subliniat că această situație a fost generată de lipsa de asumare a reformelor necesare pentru avansarea planului.
Pîslaru a evidențiat că s-a investit multă energie în identificarea proiectelor pentru PNRR, dar mai puțin în implementarea lor. El a criticat mentalitatea de a amâna proiectele, spunând: „Ce dacă întârziem? Nu e o problemă, am mai întârziat și în trecut.”
Ministrul a discutat despre această situație cu premierul Ilie Bolojan, care a convocat o întâlnire cu toate ministerele de linie pentru a aborda problemele legate de implementarea reformelor și investițiilor. Pîslaru a menționat că este esențial să se pregătească cererea de plată numărul patru, care ar putea aduce între cinci și șase miliarde de euro, oferind un sprijin semnificativ pentru finanțele publice ale României.
Referitor la infrastructură, Pîslaru a subliniat că există segmente din autostrăzile A7 și A8 care nu au progres fizic și care este puțin probabil să fie finalizate până la sfârșitul lui 2026. De asemenea, a menționat că problemele nu se limitează doar la infrastructura rutieră, ci includ și sectorul feroviar, unde 854 de kilometri din cei 2.741 de kilometri planificați pentru modernizare prezintă incertitudini, reprezentând o sumă de 1,4 miliarde de euro.
Ministrul a adăugat că va exista o renegociere a PNRR, cu scopul de a muta proiectele viabile pe granturi, pentru a evita pierderea fondurilor nerambursabile. „Dacă întârziem și nu facem ceva, atunci pierdem banii nerambursabili. Vom avea un sistem de monitorizare extrem de strict pe această zonă”, a concluzionat Pîslaru.

