Eurostar solicită o strategie feroviară viabilă pentru Canal
Eurostar a cerut guvernului britanic să adopte o „strategie pe termen lung credibilă” pentru transportul feroviar internațional, avertizând că, în lipsa acesteia, Regatul Unit riscă să „rămână în urmă” față de restul Europei. Acest apel vine înaintea unei decizii cruciale din partea autorității de reglementare, care ar putea pune capăt monopolului său pe rutele trans-Channel.
Avertismentele Eurostar
Operatorul de trenuri de mare viteză a subliniat că o decizie „prematură” din partea Oficiului pentru Căi Ferate și Drumuri (ORR) de a permite concurenților să utilizeze infrastructura existentă ar putea compromite planurile sale de investiții și expansiune. Eurostar a solicitat o viziune de ansamblu din partea guvernului pentru a facilita o capacitate mai mare pentru transportul feroviar internațional, ceea ce ar putea genera mai multe locuri de muncă calificate și creștere economică.
Planurile de expansiune ale Eurostar
Eurostar se află aproape de finalizarea unei comenzi pentru 50 de trenuri de mare viteză suplimentare, destinate modernizării și extinderii flotei sale, și a promis noi rute directe către Frankfurt și Geneva. Totuși, câțiva potențiali concurenți, precum Virgin Group, startup-ul britanic Gemini Trains și un parteneriat între operatorul feroviar de stat italian, FS Italiane, și compania spaniolă Evolyn, intenționează să încheie monopolul Eurostar pe serviciile de trenuri de pasageri prin tunelul canalului, existent de 30 de ani.
Provocările infrastructurii
Deși proprietarii infrastructurii feroviare, Getlink (părintele Eurotunnel) și London St Pancras High Speed (fost HS1), sunt dornici să atragă mai multă afacere, concurenții nu au reușit să obțină spațiu pentru a întreține trenurile de mare viteză în Marea Britanie. Capacitatea pentru mai multe servicii este concentrată la un singur depozit funcțional în Temple Mills, în estul Londrei, care, conform Eurostar, este complet și poate susține doar planurile sale de creștere cu o investiție de 80 de milioane de euro (70 de milioane de lire sterline).
Decizia ORR și riscurile potențiale
ORR a declarat că consideră că există spațiu disponibil în depozit și a invitat solicitanții să depună propuneri înainte de o decizie. Răspunsul Eurostar la autoritatea de reglementare, obținut de Guardian, detaliază planurile de expansiune pe baza creșterii recente a numărului de pasageri, care a crescut cu 5% anul trecut, atingând 19,5 milioane. De asemenea, Eurostar a evidențiat riscurile pe care le-ar implica prezența unui nou operator în depozit, inclusiv un „impact semnificativ asupra capacității de operare” și posibile perturbări pentru clienți.
Eurostar a sugerat că ORR ar trebui să concluzioneze că ar fi prematur să se facă orice determinare și că „nu se poate presupune că capacitatea … este, de fapt, realizabilă”.
Concluzie
Decizia autorității de reglementare va avea un impact semnificativ asupra viitorului Eurostar și a transportului feroviar internațional, influențând nu doar investițiile operatorului, ci și competitivitatea pe rutele trans-Channel.


