Implozia submersibilului Titan: O tragedie prevenibilă
Implozia submersibilului de agrement Titan, soldată cu decesul a cinci oameni în iunie 2023, putea fi evitată, conform autorităților americane. Raportul oficial al Comisiei de Investigații Maritime a Gărzii de Coastă a SUA, publicat marți, detaliază concluziile unei anchete de doi ani asupra accidentului.
Concluziile Comisiei de anchetă
Comisia a stabilit că „proiectarea inadecvată” a submersibilului Titan a fost principalul factor care a condus la implozia acestuia în timpul expediției către epava Titanicului. Titan a pierdut contactul cu nava de suport în timpul coborârii, iar rămășițele sale au fost descoperite patru zile mai târziu, la 488 de metri distanță de epava Titanicului.
Problemele identificate
Jason Neubauer, președintele Comisiei de anchetă, a declarat că implozia putea fi prevenită, subliniind necesitatea unei supravegheri mai stricte și a unor opțiuni clare pentru operatorii care explorează concepte noi în afara reglementărilor existente. Raportul a evidențiat că procesul inadecvat de proiectare, certificare, întreținere și inspecție al Titanului de către OceanGate a fost un factor esențial în accident.
Cultura organizațională și reglementările
Comisia a menționat, de asemenea, o „cultură toxică la locul de muncă” la OceanGate și a subliniat lipsa unui cadru de reglementare corespunzător pentru submersibilele și navele noi. Acesta a fost agravat de un proces ineficient de denunțare a neregulilor. Raportul a concluzionat că OceanGate a utilizat tactici de intimidare pentru a evita controlul autorităților de reglementare.
Problemele tehnice nerezolvate
Comisia a constatat că OceanGate nu a investigat și remediat anomaliile cunoscute ale corpului navei după expediția Titanic din 2022. De asemenea, a criticat compania pentru gestionarea necorespunzătoare a navei înainte de expediția din 2023.
Concluzie
Tragedia submersibilului Titan a evidențiat deficiențe grave în proiectarea, reglementarea și supravegherea submersibililor, ridicând întrebări serioase cu privire la siguranța operațiunilor subacvatice comerciale.


