Incendiul de la substația Heathrow
Incendiul de la substația care alimentează aeroportul Heathrow a fost provocat de o defecțiune tehnică prevenibilă, de care National Grid era conștient încă din 2018, dar pe care nu a reparat-o corespunzător, au concluzionat anchetatorii. Raportul final al National Energy System Operator (Neso) privind incidentul a arătat că incendiul din 21 martie, care a afectat peste 1.350 de zboruri și aproape 300.000 de pasageri, a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică pentru 67.000 de gospodării. Se estimează că incendiul a fost provocat de umiditatea care a pătruns în izolația din jurul cablurilor.
Organismul de stat a menționat că investigația a relevat faptul că National Grid, care deține substația afectată, era conștient de problemă încă din 2018. „O citire crescută a umidității … a fost detectată în probele de ulei prelevate în iulie 2018, dar acțiunile de atenuare corespunzătoare severității acestei probleme nu au fost implementate”, se arată în raport. „National Grid a inițiat între timp o revizuire completă a procesului său de prelevare de probe de ulei, cu scopul de a se asigura că este robust.”
Raportul de 77 de pagini detaliază numeroase oportunități de a identifica problemele de la substație, însă se arată că s-au luat decizii repetate de a amâna întreținerea de bază. O revizuire a transmisiei de electricitate realizată de National Grid în 2022 a indicat că sistemele de stingere a incendiilor erau „nefuncționale”, iar o evaluare a riscurilor de incendiu din iulie anul trecut a subliniat că, dacă un incendiu ar fi izbucnit în oricare dintre cele trei transformatoare supergride de la substație, „nu ar fi fost stins în mod adecvat”. Această evaluare a dus la o acțiune de „prioritate ridicată” pentru ca sistemele de stingere a incendiilor să fie „întreținute și servite corespunzător”, dar „această acțiune a rămas nefinalizată în momentul incidentului”, a declarat Neso.
Un purtător de cuvânt al National Grid a afirmat că organizația are un „program cuprinzător de inspecție și întreținere a activelor în vigoare și că au fost luate măsuri suplimentare după incendiu … Acestea includ o revizuire completă a procesului de prelevare de probe de ulei și a rezultatelor, o îmbunătățire suplimentară a evaluărilor riscurilor de incendiu în toate site-urile operaționale și testarea rezistenței substațiilor care servesc infrastructura strategică.”
În urma constatărilor, Ofgem, regulatorul energetic pentru Marea Britanie, a deschis o investigație împotriva National Grid pentru ceea ce a numit o „defecțiune tehnică prevenibilă”. Ofgem a declarat că va analiza dacă National Grid a respectat legislația și condițiile de licență referitoare la „dezvoltarea și întreținerea” sistemului electric de la North Hyde. De asemenea, a comisionat un audit independent privind activele de infrastructură critică ale National Grid și starea acestora. Ofgem a menționat că scopul este de a identifica dacă „deficiențele identificate în raportul Neso … au fost de natură unică sau mai sistemice în întreaga rețea National Grid”. Akshay Kaul, directorul general pentru infrastructură la Ofgem, a declarat: „Incendiul de la substația North Hyde a dus la o perturbare globală, afectând mii de clienți locali și subliniind importanța investițiilor în infrastructura noastră energetică. Ne așteptăm ca companiile de energie să întrețină corespunzător echipamentele și rețelele lor pentru a preveni astfel de evenimente. Acolo unde există dovezi că nu au făcut-o, vom lua măsuri și vom trasa responsabilitatea companiilor.”
Neso a precizat că, utilizând analizele criminalistice efectuate de National Grid și de brigada de pompieri din Londra, a găsit dovezi ale unei „defecțiuni catastrofale” la unul dintre bushing-urile de înaltă tensiune ale transformatorului de la substația de 57 de ani, care a provocat incendiul. Bushing-ul oferă izolație pentru curentul electric, fiind fabricat din materiale precum porțelan, rășină sau hârtie impregnată cu ulei. Rețelele electrice private ale Heathrow au avut nevoie de ore pentru a se restabili după întreruperea alimentării, chiar și în condițiile în care două substații din apropiere au continuat să funcționeze normal. Cel mai mare aeroport din Europa a mai avut nevoie de șapte ore pentru a se redeschide după restabilirea energiei electrice, conform raportului, ceea ce înseamnă că zborurile au fost afectate timp de aproape 24 de ore după izbucnirea incendiului.

