Incendiul de la substația Heathrow, provocat de o defecțiune descoperită acum șapte ani.

5 Min Citire
heathrow substation fire caused by fault first identified seven years ago 68652068c700a
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Incendiul de la substația Heathrow

Incendiul de la substația care alimentează aeroportul Heathrow a fost provocat de o defecțiune tehnică prevenibilă, de care National Grid era conștient încă din 2018, dar pe care nu a reparat-o corespunzător, au concluzionat anchetatorii. Raportul final al National Energy System Operator (Neso) privind incidentul a arătat că incendiul din 21 martie, care a afectat peste 1.350 de zboruri și aproape 300.000 de pasageri, a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică pentru 67.000 de gospodării. Se estimează că incendiul a fost provocat de umiditatea care a pătruns în izolația din jurul cablurilor.

Organismul de stat a menționat că investigația a relevat faptul că National Grid, care deține substația afectată, era conștient de problemă încă din 2018. „O citire crescută a umidității … a fost detectată în probele de ulei prelevate în iulie 2018, dar acțiunile de atenuare corespunzătoare severității acestei probleme nu au fost implementate”, se arată în raport. „National Grid a inițiat între timp o revizuire completă a procesului său de prelevare de probe de ulei, cu scopul de a se asigura că este robust.”

Raportul de 77 de pagini detaliază numeroase oportunități de a identifica problemele de la substație, însă se arată că s-au luat decizii repetate de a amâna întreținerea de bază. O revizuire a transmisiei de electricitate realizată de National Grid în 2022 a indicat că sistemele de stingere a incendiilor erau „nefuncționale”, iar o evaluare a riscurilor de incendiu din iulie anul trecut a subliniat că, dacă un incendiu ar fi izbucnit în oricare dintre cele trei transformatoare supergride de la substație, „nu ar fi fost stins în mod adecvat”. Această evaluare a dus la o acțiune de „prioritate ridicată” pentru ca sistemele de stingere a incendiilor să fie „întreținute și servite corespunzător”, dar „această acțiune a rămas nefinalizată în momentul incidentului”, a declarat Neso.

Un purtător de cuvânt al National Grid a afirmat că organizația are un „program cuprinzător de inspecție și întreținere a activelor în vigoare și că au fost luate măsuri suplimentare după incendiu … Acestea includ o revizuire completă a procesului de prelevare de probe de ulei și a rezultatelor, o îmbunătățire suplimentară a evaluărilor riscurilor de incendiu în toate site-urile operaționale și testarea rezistenței substațiilor care servesc infrastructura strategică.”

Publicitate
Ad Image

În urma constatărilor, Ofgem, regulatorul energetic pentru Marea Britanie, a deschis o investigație împotriva National Grid pentru ceea ce a numit o „defecțiune tehnică prevenibilă”. Ofgem a declarat că va analiza dacă National Grid a respectat legislația și condițiile de licență referitoare la „dezvoltarea și întreținerea” sistemului electric de la North Hyde. De asemenea, a comisionat un audit independent privind activele de infrastructură critică ale National Grid și starea acestora. Ofgem a menționat că scopul este de a identifica dacă „deficiențele identificate în raportul Neso … au fost de natură unică sau mai sistemice în întreaga rețea National Grid”. Akshay Kaul, directorul general pentru infrastructură la Ofgem, a declarat: „Incendiul de la substația North Hyde a dus la o perturbare globală, afectând mii de clienți locali și subliniind importanța investițiilor în infrastructura noastră energetică. Ne așteptăm ca companiile de energie să întrețină corespunzător echipamentele și rețelele lor pentru a preveni astfel de evenimente. Acolo unde există dovezi că nu au făcut-o, vom lua măsuri și vom trasa responsabilitatea companiilor.”

Neso a precizat că, utilizând analizele criminalistice efectuate de National Grid și de brigada de pompieri din Londra, a găsit dovezi ale unei „defecțiuni catastrofale” la unul dintre bushing-urile de înaltă tensiune ale transformatorului de la substația de 57 de ani, care a provocat incendiul. Bushing-ul oferă izolație pentru curentul electric, fiind fabricat din materiale precum porțelan, rășină sau hârtie impregnată cu ulei. Rețelele electrice private ale Heathrow au avut nevoie de ore pentru a se restabili după întreruperea alimentării, chiar și în condițiile în care două substații din apropiere au continuat să funcționeze normal. Cel mai mare aeroport din Europa a mai avut nevoie de șapte ore pentru a se redeschide după restabilirea energiei electrice, conform raportului, ceea ce înseamnă că zborurile au fost afectate timp de aproape 24 de ore după izbucnirea incendiului.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *