Influența internetului asupra tinerilor
Un studiu realizat de Poliția Română arată că internetul este o prezență constantă în viața copiilor, fiind utilizat zilnic pentru comunicare, divertisment și documentare. Potrivit acestui studiu, o treime dintre elevi consideră că este important ca postările lor să fie apreciate, iar 1 din 6 elevi consideră că este important să participe la provocările lansate pe rețelele sociale.
„O treime dintre elevi consideră că este important sau foarte important ca postările lor pe rețelele sociale să fie apreciate, iar un sfert consideră că este important să posteze frecvent. Comportamentele care pot avea consecințe periculoase sunt apreciate de un segment semnificativ dintre copii; astfel, 1 din 6 elevi consideră că este important sau foarte important să realizeze provocările online, iar 1 din 7 elevi postează materiale video în care se fac lucruri periculoase”, se menționează în comunicatul transmis de Poliția Română.
Studiul relevă că principalele motive pentru care copiii participă la provocările online includ comportamente agresive, dorința de a imita pe alții, nevoia de a-și demonstra curajul și de a primi like-uri, precum și frica de a fi desconsiderați sau curiozitatea.
Numai 23% dintre elevi se simt în mică sau foarte mică măsură în siguranță în mediul online, în timp ce 9 din 10 copii susțin că sunt bine informați cu privire la riscurile de pe internet. Deși mediul online este perceput ca un spațiu sigur de majoritatea elevilor, aproape trei sferturi dintre aceștia declară că se simt în siguranță pe internet. Această percepție este alimentată de nivelul autoperceput de informare privind riscurile online și competențele digitale pe care le declară că le au.
Cu toate acestea, elevii au raportat întâlniri cu situații negative pe internet, cele mai frecvente fiind accesarea materialelor pornografice, infectarea dispozitivelor cu software malițios, spargerea conturilor pe rețelele de socializare, primirea de mesaje rău-voitoare sau avansuri sexuale. În cazul în care au experimentat astfel de situații, cei mai mulți copii au preferat să discute cu prietenii sau cu părinții/adulții în grija cărora se află, în timp ce un sfert dintre aceștia au ales să nu discute cu nimeni, fie din teamă sau rușine, fie considerând că sunt probleme minore pe care le pot rezolva singuri.
Sondajul a fost realizat în perioada 11 februarie – 14 martie, pe un eșantion de 1.351 de elevi cu vârste între 10 și 18 ani, având ca scop descrierea comportamentelor de utilizare a internetului care pot reprezenta vulnerabilități în ceea ce privește siguranța online a copiilor, precum și măsurarea celor mai frecvente agresiuni întâlnite în mediul online.


