Considerații privind ascunderea traseelor de zbor ale statului italian
Italia ia în considerare posibilitatea de a menține secrete zborurile de stat, după ce semnalul satelitar al avionului care o transporta pe președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a fost, conform surselor din Ministerul Apărării italian, supus interferențelor din partea Rusiei. Incidentul a avut loc duminică, în timpul zborului către Bulgaria, când avionul a pierdut sistemele de navigație prin satelit, întârziind aterizarea în Plovdiv și forțându-l să efectueze cercuri în jurul unui aeroport timp de o oră.
Discuții despre securitatea zborurilor oficiale
După acest incident, statele membre ale Uniunii Europene discută despre modalități de a asigura zborurile liderilor. Jamming-ul GPS și „spoofing”-ul, o tactică de război electronic care generează informații de navigație incorecte, s-au intensificat de la invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina în 2022 și s-au agravat considerabil în ultimul an.
Planuri de clasificare a zborurilor de stat
Oficialii din domeniul apărării au indicat că Roma evaluează planuri pentru a clasifica zborurile de stat, minimizând informațiile publicate pe site-ul oficial al prim-ministrului și împiedicând site-urile de urmărire specializate să facă vizibile traseele avioanelor. Propunerea a fost avansată inițial de ministrul italian al apărării, Guido Crosetto, în urmă cu câteva luni, când interferențele cu navigația prin satelit au început să devină tot mai frecvente în spațiul aerian din apropierea Rusiei.
Reglementări existente și modificări posibile
Un decret din 2011 prevede ca informațiile referitoare la deplasările miniștrilor italieni, în special zborurile, să fie publicate pe site-ul guvernului. Cu toate acestea, surse au declarat că Italia ar putea decide să nu mai facă publice aceste zboruri, respectând în același timp protocolul de obținere a aprobării diplomatice pentru a zbura deasupra spațiului aerian al altor țări.
Incidentul von der Leyen și reacțiile internaționale
În februarie, avionul prim-ministrului italian a fost eliminat de pe Flightradar, una dintre cele mai utilizate aplicații pentru date în timp real despre mișcarea avioanelor, deși rămâne vizibil pe alte site-uri echivalente. Pentru motive de securitate, oficialii iau în considerare „protejarea zborurilor care transportă prim-ministrul și miniștrii cabinetului de toate aceste platforme”. Aproximativ 80 de incidente au fost mapate, urmărind o campanie de perturbare în Europa, despre care se consideră că este responsabilă Rusia, caracterizată de șeful serviciului de informații externe britanic ca fiind extrem de imprudentă.
Rusia a negat că ar fi fost responsabilă pentru eșuarea sistemului de navigație al zborului lui von der Leyen. „Informațiile dumneavoastră sunt incorecte”, a declarat purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitry Peskov. Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a declarat că ia în serios jamming-ul semnalelor GPS, afirmând că alianța lucrează „zi și noapte” pentru a preveni astfel de interferențe.
Concluzie
Aceste evenimente subliniază necesitatea urgentă de a asigura securitatea zborurilor oficiale, într-un context geopolitic tot mai tensionat, evidențiind provocările cu care se confruntă liderii europeni în fața amenințărilor externe.


