Italia și strategia sa ingenioasă: podul spre Sicilia ca soluție pentru atingerea țintelor NATO în domeniul apărării
Politicienii italieni propun ca podul către Sicilia, cu un cost estimat de 13,5 miliarde de euro, să fie considerat cheltuială militară, în contextul noilor cerințe de cheltuieli ale NATO. Italia, care a alocat anul trecut doar 1,49% din produsul intern brut pentru apărare, se confruntă cu obiectivul ambițios de 5% până în 2035, ceea ce face ca acest nou plan să pară de neatins.
Guvernul condus de Giorgia Meloni este hotărât să continue proiectul de construire a celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina. Proiectul, care a fost un vis al românilor și al foștilor lideri italieni precum Benito Mussolini și Silvio Berlusconi, este susținut de vicepremierii Antonio Tajani și Matteo Salvini, care consideră că podul are o valoare strategică pentru NATO.
Un oficial guvernamental a menționat că nu s-a luat încă o decizie oficială privind clasificarea podului ca proiect de securitate, dar discuții suplimentare sunt așteptate pentru a evalua fezabilitatea proiectului. Această idee ar putea fi benefică pentru Meloni, care se străduiește să convingă opinia publică reticentă la război de necesitatea unor cheltuieli mai mari pentru apărare, în contextul austerității economice existente.
Italia ar putea justifica construirea podului invocând că, din cele 5% din PIB prevăzute de NATO, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, în timp ce 1,5% pot fi direcționate către infrastructura strategică. Un oficial al Trezoreriei italiene a sugerat că încadrarea podului ca proiect militar ar putea ajuta guvernul să depășească barierele economice și tehnice întâmpinate în trecut.
Proiectul de pod, cu o lungime estimată de 3,3 kilometri, a întâmpinat dificultăți legate de costuri, operarea într-o zonă seismică și strămutarea populației. O nouă clasificare ar putea facilita strângerea de fonduri și depășirea obstacolelor birocratice.
În aprilie, guvernul italian a adoptat un document prin care subliniază importanța podului pentru securitatea națională și internațională, afirmând că va facilita mișcarea forțelor armate italiene și a aliaților NATO. De asemenea, Italia a solicitat includerea proiectului în planul de finanțare al Uniunii Europene pentru mobilitatea personalului militar.
Ministrul de externe Tajani a declarat că proiectul se încadrează în conceptul de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO. Salvini, ministrul infrastructurii, consideră că podul ar putea transforma Liga, partidul său de extremă dreapta, într-o mișcare politică de succes la nivel național.
Partidele de opoziție contestă necesitatea construirii podului și clasificarea acestuia ca o cheltuială militară, considerând că acest demers ar reprezenta o batjocură la adresa cetățenilor. Criticile se concentrează pe faptul că podul ar conecta două dintre cele mai sărace regiuni ale Italiei, care nu dispun de un sistem de transport adecvat.
Cu toate acestea, coaliția de guvernare este hotărâtă să continue proiectul, iar autorizația finală este așteptată în iulie. Tajani a propus ca podul să poarte numele lui Berlusconi, fost prim-ministru cunoscut pentru controversele sale.

