Situația din Portul Antwerp-Bruges
Portul Antwerp-Bruges a devenit un imens parc auto, cu mii de mașini, camionete, camioane și tractoare destinate SUA care stau în așteptare, pe măsură ce producătorii încearcă să evite efectele tarifelor impuse de Donald Trump. Datele furnizate de port arată o scădere de 15,9% în transportul de automobile și camionete noi către SUA în primele șase luni din 2025 comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, cu un declin accentuat înregistrat în luna mai, la o lună după ce președintele american a anunțat tarifele denumite „ziua eliberării”.
Declinul exporturilor
Exporturile de camioane și echipamente „grele” au scăzut cu aproape o treime, ajungând la 31,5%. Această categorie include tractoare și vehicule de construcție, iar scăderea mișcărilor transatlantice reflectă impactul pe care un tarif de 25% l-ar avea asupra vehiculelor care pot costa mai mult de 100.000 de dolari. Portul este unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, expediind peste 3 milioane de vehicule în întreaga lume în 2024.
Perspectivele viitoare
Portul a declarat că perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte, iar mult va depinde de posibila încheiere a unui acord comercial între UE și SUA până pe 1 august. Producătorii auto europeni, de la Volkswagen la Volvo, sperau că un acord va fi semnat săptămâna trecută, înainte de expirarea termenului limită inițial stabilit de Trump pentru un acord tarifar cu UE.
Impactul tarifelor
Până la sosirea lui Trump la Casa Albă, producătorii plăteau un tarif de 2,5% pentru exporturi, însă din aprilie 2025 acest tarif a fost majorat cu 25%, adăugând zeci de mii de dolari la prețul unei mașini de familie în SUA. Porturile din întreaga Europă au fost afectate de Brexit, pandemia de coronavirus și congestia portuară cauzată de lipsa containerelor în 2024, congestionarea fiind o problemă răspândită în toate porturile nordice. Justin Atkin, reprezentantul portului pentru Regatul Unit și Irlanda, a menționat că impactul tarifelor a fost „o șoc instantaneu”, în comparație cu efectele Brexitului.
Concluzie
Impactul tarifelor impuse de Trump asupra exporturilor auto europene a dus la o stagnare semnificativă a transporturilor, evidențiind vulnerabilitățile economice și comerciale în contextul unei posibile schimbări de politică comercială între SUA și UE.


