Ministrul Apărării, după întâlnirea CSAT: „Decizia de a doborî dronele sau avioanele militare intrusoare aparține comandantului misiunii.”

2 Min Citire
ministrul apararii dupa sedinta csat comandantul misiunii decide doborarea dronelor sau avioanelor militare care incalca spatiul aerian al romaniei 68d5387c03ef7
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Decizii privind doborârea dronelor și avioanelor intrusoare

Ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu, a anunțat, după ședința Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), că a fost completat cadrul legal pentru doborârea dronelor și avioanelor militare intrusoare în spațiul aerian al României. Acesta a subliniat că, în cazul dronelor, decizia de doborâre revine comandantului misiunii, în timp ce pentru aeronavele civile, responsabilitatea îi revine ministrului Apărării.

Cadrul legislativ și procedurile de intervenție

Ministrul Moșteanu a explicat că discuțiile din cadrul ședinței CSAT au inclus două proiecte de lege corelate cu Legea 73 din 2025, referitoare la intervenția asupra aeronavelor neautorizate. Proiectul de lege a fost aprobat de Parlament în primăvară și a intrat în vigoare pe 19 mai. La scurt timp după preluarea funcției, pe 4 iulie, ministrul a emis un ordin prin care s-au stabilit procedurile și linia de comandă pentru intervenția împotriva dronelor, completând astfel cadrul legal cu metodologii specifice.

Obiectivele de apărare și linia de comandă

Ministrul a menționat că toate instituțiile din Sistemul Național de Apărare dispun de o listă de obiective care necesită protecție, listă care se actualizează în funcție de evenimentele curente. În cazul unei amenințări, decizia de intervenție este coordonată de comandantul misiunii, conform reglementărilor NATO. Moșteanu a subliniat că utilizarea armamentului pentru doborârea unei aeronave este considerată ultima soluție, aplicabilă doar dacă toate celelalte măsuri au fost ignorate.

Distincția între aeronavele militare și civile

În cazul aeronavelor militare, decizia de doborâre se află tot sub autoritatea comandantului misiunii, în conformitate cu reglementările NATO. În contrast, pentru aeronavele civile, decizia revine ministrului, acest aspect fiind motivat de natura politică a intervenției. Această distincție este importantă, având în vedere riscurile asociate cu posibile incidente similare celor din 11 septembrie, care au marcat o schimbare semnificativă în abordarea securității aeriene.

Publicitate
Ad Image

Concluzie

Modificările legislative și procedurale anunțate de ministrul Apărării reflectă o adaptare a României la amenințările emergente în domeniul securității aeriene, asigurând un cadru clar pentru intervenții în caz de intruziune în spațiul aerian.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *