Controversa privind finanțarea autostrăzilor A7 și A8
Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, se află în centrul unei controverse după ce a declarat că porțiuni din Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8) riscă să rămână fără finanțare din PNRR. Aceste afirmații au fost contestate de mai mulți lideri PSD, care l-au acuzat pe Pîslaru de răspândirea de informații false.
Acuzații de fake news
Marius Budăi, fost ministru al Muncii și actual vicepreședinte PSD, a scris pe Facebook că observă „o lejeritate debordantă” în declarațiile lui Pîslaru, subliniind importanța acestor proiecte pentru dezvoltarea Moldovei. Budăi a refuzat să accepte ideea că segmente din A7 și A8 ar putea fi excluse din finanțarea PNRR din cauza întârzierilor anterioare.
Vicepreședintele PSD, Gheorghe Șoldan, a denumit afirmațiile lui Pîslaru „fake news”, sugerând că ministrul a fost afectat de vremea caniculară și că toate șantierele continuă fără probleme. Ministerul Transporturilor a confirmat, de asemenea, că nu se pierd fonduri din PNRR pentru aceste proiecte.
Declarațiile ministrului și reacțiile politice
Dragoș Pîslaru a explicat că anumite porțiuni din autostrăzi au fost excluse din PNRR din cauza nerespectării reglementărilor europene privind achizițiile publice. El a menționat că se caută surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, inclusiv pentru segmentele A7 și A8.
În replică, Romeo Daniel Lungu, președintele PSD Buzău, a afirmat că Pîslaru este „deconectat de realitate” și a subliniat că toate lucrările continuă conform planului, numind declarațiile ministrului „alarmiste” și „falsificate”. Dragoș Benea, vicepreședinte PSD, a criticat și el activitatea ministrului, cerând demisia acestuia dacă nu își îndeplinește responsabilitățile.
Clarificările Ministerului Transporturilor
Ministerul Transporturilor a postat pe Facebook că România nu va pierde niciun euro din PNRR dedicat sectorului transporturilor. Proiectele care rămân în PNRR vor continua să fie finanțate integral din fonduri europene. Printre acestea se numără tronsonul A7 Focșani – Pașcani și anumite tronsoane ale căii ferate Cluj – Episcopia Bihor.
Proiectele excluse din PNRR
Se confirmă că autostrăzile A7 și A8, alături de 40 de kilometri din Autostrada Transilvania, au pierdut finanțarea din PNRR din cauza problemelor de achiziții publice. Totodată, modernizarea căii ferate Arad-Timișoara-Caransebeș a fost parțial exclusă, iar România nu va rambursa suma de 2,3 miliarde de euro deja cheltuită pe proiecte în execuție.
Concluzie
Controversa generată de declarațiile lui Dragoș Pîslaru reflectă tensiunile politice din jurul finanțării infrastructurii în România, cu implicații asupra dezvoltării regiunii Moldovei și asupra încrederii în proiectele de investiții strategice.


