Ministrul Educației a aprobat noile structuri curriculare pentru liceu. Ce modificări ar putea apărea în programa școlară

4 Min Citire
ministrul educatiei a semnat noile planuri cadru pentru liceu ce s ar putea schimba in programa scolara 685686a505d14
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Ministrul Educației a aprobat noile structuri curriculare pentru liceu

Ministrul Educației, Daniel David, a semnat ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență la zi, care va fi publicat în Monitorul Oficial. Documentul a primit avizul Comisiei de Dialog Social și a fost validat de comisia de specialitate.

Daniel David a justificat necesitatea schimbării planurilor-cadru prin conținuturi învechite și metode depășite în învățământul liceal. El a declarat: „Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu.”

Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea sugestiilor din perioada dezbaterilor naţionale care au avut loc în februarie-martie 2025. Ministrul a subliniat importanța încheierii acestui demers de către el: „Eu am început public acest demers, aşa că este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice.”

Direcții principale ale schimbării

Daniel David a detaliat direcțiile principale vizate de schimbare, subliniind necesitatea de a păstra un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competenţe cheie. El a menționat importanța armoniei între ştiinţe şi religie, precum și între disciplinele asociate culturii naţionale şi cele legate de pregătirea pentru viaţă.

Publicitate
Ad Image

Printre modificările semnificative se numără revenirea gramaticei, istoriei și geografiei dedicate ţării în trunchiul comun, cu un număr crescut de ore dedicate acestor discipline. De asemenea, disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi prezentate obligatoriu în oferta şcolii către elevi, aceștia având libertatea de a le alege.

În ceea ce privește educația economică, educaţia antreprenorială va fi integrată cu disciplina obligatorie de economie, inclusiv unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere și orientare.

Competențele-cheie și obiectivele reformei

Noua curriculă urmărește dezvoltarea a opt competenţe-cheie: competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare), competenţe multilingvistice, competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică), competenţe digitale, competenţe de viaţă (personale/sociale/de a învăţa să învăţăm), competenţe civice, competenţe antreprenoriale și competenţe de expresie şi sensibilitate culturală.

Obiectivul este ca absolvenții să poată accesa „nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului” și/sau să-și continue studiile. De asemenea, formarea resursei umane trebuie să încurajeze „înţelegerea modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor declarative şi procedurale şi a valorilor cuprinse în acestea ca antidot la pseudoştiinţă/pseudocunoaştere.”

Ministrul a asigurat că „nicio disciplină nu a pierdut nimic, niciuneia nu i s-au tăiat orele!” în filiera teoretică. În unele cazuri, „o parte din ore s-a descentralizat la decizia şcolii şi/sau a elevilor.”

Etapele implementării

Perioada următoare va include trei etape, având nevoie de „conţinuturi relevante şi aerisite.” Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru consolidarea competenţelor, activităţi remediale și extinderea competenţelor dobândite la utilizarea în viaţa cotidiană.

Programele vor combina versiunile clasice cu cele digitalizate, inclusiv activităţi interactive online/gaming/inteligenţă artificială. Profesorii vor fi invitaţi în programe de formare pentru a implementa eficient noul model curricular.

Daniel David a precizat că „prima generaţie (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educaţională din anul şcolar 2026-2027”, iar implementarea se va face gradual, cu scopul de a reduce analfabetismul funcţional și abandonul școlar, nu mai târziu de 5 ani.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *