Ministrul Educației: Calitatea predării este esențială
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că noile planuri-cadru pentru liceu vor initia un proces amplu de revizuire a programelor și conținuturilor educaționale, punând accent pe relevanță, aplicabilitate și coerență. În cadrul conferinței „Forumul național al bunelor practici în educație”, el a subliniat importanța ca educația să fie centrată pe calitate, nu pe volum.
„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED constituie cadrul în care se vor desfășura ceilalți pași și va asigura bugetul pentru multe activități”, a afirmat ministrul. El a subliniat că programele sunt „un element cheie, fundamental”, menționând că este preferabil să se predea un conținut mai redus, dar relevant și bine fundamentat, decât să se ofere o cantitate mare de informații fără valoare.
„Cel puțin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât ceea ce facem în mod obișnuit”, a adăugat David. După orele de predare, profesorii vor fi obligați să realizeze activități remediale pentru elevii care nu au atins un nivel acceptabil. În acest context, el a menționat că România se situează prost la evaluările PISA, nu din lipsă de competență, ci din cauză că acestea nu sunt gândite pentru aplicarea în viața de zi cu zi.
Ministrul a subliniat necesitatea ca conținuturile să fie corelate cu studiile universitare, implicând echipe mixte de profesori din învățământul preuniversitar și universitar. „Vom avea modele din două-trei țări cu performanțe educaționale, pentru a evita argumentul că tot ce este acum trebuie să rămână în conținuturi”, a afirmat el.
Un alt aspect important este regândirea manualelor, care vor trebui să fie corelate cu noile programe. „Probabil că vom combina varianta clasică cu variantele digitale, exerciții interactive online, gaming și inteligență artificială”, a declarat ministrul.
De asemenea, un pas esențial va fi dezvoltarea programelor de formare pentru profesori, pentru a-i ajuta să predea eficient noile conținuturi. Această abordare are scopul de a asigura o educație de calitate, centrată pe nevoile elevilor și pe cerințele actuale ale societății.


