Introducerea „Istoriei românilor” în școlile din R. Moldova
Ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, a anunțat că materia „Istoria românilor” va continua să fie predată în școli, în ciuda criticilor venite din partea partidelor de opoziție pro-ruse și a comunității evreiești. Acesta a declarat că, după 150 de ani de rusificare, este momentul ca istoria românilor să fie studiată în unitățile de învățământ moldovenești.
Declarația ministrului vine pe fondul unei controverse legate de un manual de istorie, denunțat de critici pentru că exagerează legăturile dintre Moldova și România și pentru că justifică acțiunile liderului român pro-nazist din timpul războiului, Ion Antonescu. Perciun a subliniat că ministerul nu se simte obligat să respecte recomandarea Consiliului pentru prevenirea discriminării, care sugerează schimbarea titlului disciplinei cu o formulare mai neutră, având în vedere diversitatea etnică a țării.
Moldova a trecut printr-o serie de schimbări politice și teritoriale în ultimele 150 de ani, fiind parte a Imperiului Rus, a „României Mari” și a Uniunii Sovietice. Conform recensământului, 77,2% din populație se declară de etnie moldoveană și 7,9% de etnie română, deși distincția între cele două etnii este adesea neclară, ambele grupuri vorbind limba română. De asemenea, în Moldova există comunități semnificative de etnici ruși și ucraineni, iar limba rusă rămâne larg utilizată.
Președinta proeuropeană Maia Sandu, care este critică față de invazia Rusiei în Ucraina și de încercările de destabilizare a guvernului său, continuă să promoveze campania de aderare la Uniunea Europeană, cu obiectivul de a realiza acest lucru până în 2030.
Recent, educatori, istorici și grupuri ale societății civile au intrat într-o dezbatere națională referitoare la noul manual de istorie, intitulat „Istoria românilor și universală”, destinat clasei a XII-a. Alexander Bilinchis, președintele comunității evreiești din Moldova, a cerut retragerea manualului, acuzându-l că minimalizează amploarea pogromurilor naziste și a deportărilor în masă ale evreilor. Ministerul va analiza concluziile discuțiilor la nivel național și va decide dacă va menține manualul în sistemul școlar sau va face modificări.


