Misterul unei nave de război ruse: cum a traversat Canalul Mânecii fără a fi observată, alături de două petroliere
O navă de război rusă, Boikiy, a reușit să evite detectarea traversând Canalul Mânecii cu ajutorul unui semnal de identificare fals, însoțită de două petroliere sancționate, conform unei investigații BBC Verify. Boikiy, o corvetă înarmată cu rachete ghidate, a emis un cod de identificare fals în timpul traversării canalului, apărând pe site-urile de urmărire ca nave care utilizaseră anterior acest semnal.
Investigația a comparat codul de identificare cu Boikiy prin imagini din satelit, date de urmărire și o înregistrare video cu nava trecând pe sub un pod din Danemarca. Boikiy a navigat alături de două petroliere, Sierra și Naxos, care fac parte din „flota fantomă” a Rusiei, o rețea de nave a căror proprietate poate fi ascunsă și care transportă produse petroliere sancționate.
Experții au sugerat că recentele măsuri occidentale împotriva flotei fantomă ar fi putut determina Moscova să folosească armata pentru a proteja aceste petroliere. De exemplu, luna trecută, un avion de luptă rus Su-35 a fost implicat într-un incident în care a intrat în spațiul aerian estonian, după ce o navă a flotei fantomă a fost suspectată de transportul de petrol sancționat.
Atenția asupra Boikiy a fost atrasă inițial de analistul independent de informații open-source Christian Panton. Nava a părăsit Africa de Vest în iunie, unde participase la o misiune diplomatică, fiind fotografiată în capitala Guineei, Conakry. Boikiy a părăsit portul fără să activeze sistemul de identificare automată (AIS), un semnal pe care toate navele ar trebui să îl emită, deși navele militare navighează adesea fără el.
O navă care călătorea cu numărul de identificare generic 400000000 a fost observată în apropierea Insulelor Canare, corespundând cu timpul necesar pentru ca Boikiy să parcurgă cei 200 km de la Conakry. Imaginile din satelit au arătat o navă de 100 m lungime, care se potrivește cu dimensiunile Boikiy, deosebindu-se de alte nave care au folosit ID-ul respectiv.
Fostul locotenent în marina belgiană, Frederik Van Lokeren, a menționat că acțiunile Boikiy sunt neobișnuite pentru navele militare ruse, care de obicei își dezactivează semnalul AIS pentru a rămâne ascunse. Boikiy a fost însoțită de petrolierele Sierra și Naxos, care navigaseră din India prin Canalul Suez și Marea Mediterană, ambele fiind sancționate de Regatul Unit.
Toate cele trei nave s-au întâlnit la gura Canalului Mânecii pe 20 iunie, iar Boikiy a apărut din nou în imaginile radar și optice din satelit. O sursă din Ministerul britanic al Apărării a confirmat că Royal Navy a urmărit Boikiy în timpul traversării canalului. Imaginile analizate păreau să arate o navă care urmărea Boikiy, deși nu s-a putut confirma că era vorba de nava marinei regale.
După traversare, Boikiy, continuând să emită semnalul AIS fals, a fost înregistrată trecând pe sub podul Great Belt din Danemarca. Nu este clar încotro se îndreaptă cele trei nave, deși toate au continuat să navigheze prin Marea Baltică și s-ar putea să se îndrepte spre porturi din Rusia continentală sau Kaliningrad, o exclavă situată între Polonia și Lituania.


