Motoare din China pentru dronele rusești
Motoare fabricate în China sunt transportate în secret către un producător de drone de stat din Rusia, etichetate ca „unități de refrigerare industrială” pentru a evita sancțiunile occidentale, conform unor oficiali europeni din domeniul securității și documentelor analizate de Reuters.
Livrări și producția de drone
Livrările au permis producătorului rus de arme IEMZ Kupol să-și mărească producția de drone de atac Garpiya-A1, în ciuda sancțiunilor impuse în octombrie de SUA și UE. Un document intern al Kupol arată că acesta a semnat un contract cu Ministerul Apărării rus pentru a produce peste 6.000 de drone Garpiya în acest an, față de 2.000 în 2024. Până în aprilie, peste 1.500 de drone fuseseră deja livrate. Dronele Garpiya, utilizate pentru a ataca ținte civile și militare în Ucraina, sunt folosite de Rusia în aproximativ 500 de misiuni pe lună.
Provocări pentru sancțiuni
În urma sancțiunilor, o nouă firmă chineză, Beijing Xichao International Technology and Trade, a început să furnizeze motoare L550E către Kupol. Agenția de știri Reuters nu a putut stabili modul în care Xichao a obținut motoarele de la producătorul Xiamen Limbach Aviation Engine Co. Xiamen Limbach nu a răspuns la solicitarea de comentarii, iar Kupol, Ministerul Comerțului și Ministerul Apărării din Rusia nu au răspuns la solicitările de informații.
Poziția Chinei și reacțiile internaționale
Ministerul chinez de externe a afirmat că nu are cunoștință despre exportul de piese pentru Garpiya și că a controlat vânzările externe de produse cu dublă utilizare conform legislației chineze. China a declarat că se opune sancțiunilor unilaterale care nu au bază în dreptul internațional. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se va întâlni cu liderii chinezi pentru a discuta sprijinul acordat de Beijing eforturilor de război ale Rusiei.
Detalii despre livrările de motoare
Motoarele au fost expediate de Xichao către o companie rusă, SMP-138, care le-a redirecționat către LIBSS. Un contract între LIBSS și Kupol pentru furnizarea motoarelor stipula că acestea vor fi descrise ca unități de răcire în documentele de transport, pentru a evita alertarea autorităților chineze. Documentele de transport au arătat că Sichuan Airlines și China Southern Airlines au transportat componente pentru drone către companii rusești sancționate din octombrie.
Implicații strategice
Dronele Garpiya, bazate pe tehnologia chineză, au fost comparate cu dronele Shahed fabricate în Iran. Componentele fabricate în China, inclusiv motorul și sistemele de control, sprijină eforturile de război ale Rusiei. În contextul geopolitic actual, sprijinul acordat de firmele chineze pentru Rusia în conflictul din Ucraina ridică îngrijorări asupra securității europene și a relațiilor internaționale.
Aceste livrări subliniază complexitatea dinamicii comerciale și militare dintre China și Rusia, având implicații importante pentru stabilitatea regională și globală.

