Nexperia suspendă livrările de cipuri către China
Nexperia, producător de cipuri auto cu sediul în Uniunea Europeană, a suspendat livrările către fabrica sa din China, intensificând un război comercial care amenință să oprească producția la constructorii auto din întreaga lume. Compania a informat clienții săi săptămâna aceasta că toate livrările către o fabrică din China au fost suspendate.
Contextul suspendării livrărilor
În luna septembrie, Olanda a folosit legi de securitate națională pentru a prelua controlul asupra Nexperia, invocând îngrijorări că proprietarul său chinez, Wingtech Technologies, plănuia să transfere proprietatea intelectuală către o altă companie pe care o deținea. Guvernul olandez a afirmat că acest lucru amenința viitorul capacității de producție a semiconductoarelor din Europa și l-a înlăturat pe președintele Wingtech, Zhang Xuezheng, din funcția de director executiv.
Răspunsul Chinei și impactul asupra industriei auto
China a răspuns prin suspendarea exporturilor din toate fabricile Nexperia din China, ceea ce a dus la avertismente că embargoul va forța liniile de producție ale fabricilor auto din UE să se închidă în câteva zile. O blocadă prelungită amenință lanțul de aprovizionare, deoarece multe produse Nexperia fabricate în Europa, inclusiv waferele din care sunt tăiate cipurile, erau anterior expediate către fabrica chineză pentru ambalare și distribuție.
Declarații ale conducerii Nexperia
Directorul executiv interimar al Nexperia, Stefan Tilger, a declarat că a suspendat livrările către fabrica din Dongguan, în provincia Guangdong, duminică, menționând că aceasta este „o consecință directă a eșecului recent al managementului local de a respecta termenii de plată contractual conveniți”. Nexperia a exprimat speranța de a relua livrările și de a de-escalada situația, adăugând că livrările ar putea fi reluate dacă plățile contractuale sunt efectuate. De asemenea, compania va continua să livreze produse către o fabrică din Malaezia, care este mai mică decât cea din China.
Reacții din partea constructorilor auto
Mai mulți constructori auto au avertizat cu privire la posibilele penurii de componente esențiale pentru automobilele moderne. Industria auto a suferit deja de lipsuri severe de semiconductori după pandemia de coronavirus, dar aceste lipsuri au afectat cipurile mai avansate, nu cipurile de control al puterii mai ieftine fabricate de Nexperia. Compania livrează anual peste 100 de miliarde de produse, utilizate în piese precum airbaguri, scaune reglabile, oglinzi laterale și închideri centrale.
Perspectivele industriei auto
Nissan a declarat săptămâna aceasta că are suficiente cipuri pentru a dura până în prima săptămână din noiembrie, în timp ce Honda a suspendat producția la o fabrică din Mexic. Mercedes-Benz a afirmat că este „acoperită” pe termen scurt, dar caută alternative. Volkswagen a semnalat că țintele de profit pentru anul ar putea fi în pericol fără cipuri suficiente. Totuși, Toyota, cel mai mare constructor auto din lume, a declarat că nu se confruntă cu o problemă majoră de aprovizionare, deși ar putea suferi o lovitură asupra producției în viitor.
Concluzie
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a declarat că se teme de „restricții semnificative de producție în viitorul apropiat” și posibil chiar de opriri ale producției, dacă situația Nexperia nu poate fi rezolvată în curând. Această criză subliniază vulnerabilitățile lanțurilor de aprovizionare globale și impactul geopoliticii asupra industriei auto.


