Introducere în proiectul de modernizare a autostrăzii
O autostradă din România, subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia a Autostrăzii A3-Transilvania, va fi dotată cu radare fixe amplasate la fiecare 2 kilometri și camere inteligente pentru măsurarea greutății vehiculelor. Lucrările au început în această săptămână pe cei 28,5 kilometri ai secțiunii.
Detalii despre lucrări și dotări
Constructorul proiectului a anunțat că pe această secțiune vor fi realizate 18 poduri și pasaje. Printre dotările moderne se numără un sistem numit „SPEED”, destinat monitorizării și detectării vitezei de deplasare, precum și un sistem de securitate echipat cu instalații și camere pentru detectarea incidentelor rutiere la fiecare 2 kilometri.
Finanțarea și stadiul lucrărilor
Valoarea totală a investiției se ridică la 785 milioane lei, cu finanțare din Programul Transport PT 2021-2027 și de la Bugetul de Stat. La jumătatea lunii septembrie, stadiul fizic al lucrărilor era de 14%, conform programului de execuție.
Camere inteligente și monitorizarea vitezei
Pe întregul lot al autostrăzii vor fi instalate 14 camere inteligente care se vor conecta la sistemul e-Sigur, destinat detectării vitezei. Acesta va calcula atât viteza în timp real a vehiculelor, cât și media vitezei de deplasare.
Planuri de extindere a sistemului de radare
Compania Națională de Drumuri are în vedere dotarea cu 400 de radare fixe și a altor autostrăzi inaugurate înainte de 2015. Toate drumurile naționale vor fi, de asemenea, monitorizate video. Sistemul va permite o analiză detaliată a vitezei vehiculelor și va trimite notificări de sancționare șoferilor care depășesc limita de viteză.
Conectarea sistemelor de monitorizare
Deocamdată, sistemele fixe de detectare a vitezei nu sunt funcționale, deoarece este necesară alocarea fondurilor pentru conectarea acestora la un sistem centralizat, similar cu cel destinat camerelor de rovinietă.
Concluzie
Implementarea radarelor fixe și a camerelor inteligente pe autostrada A3-Transilvania reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii rutiere din România, având potențialul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a reduce accidentele prin monitorizarea efectivă a vitezei de circulație.


