Descoperirea unei opere de artă furate
La peste 80 de ani după ce a fost furată de naziști de la un dealer de artă evreu din Amsterdam, un portret realizat de un maestru italian a fost descoperit pe site-ul unui agent imobiliar care promovează o casă de vânzare în Argentina. Portretul, intitulat „Portrait of a Lady (Contessa Colleoni)” și creat de pictorul baroc Giuseppe Ghislandi, cunoscut și sub numele de Fra’ Galgario, este expus deasupra unui sofa în livingul proprietății aflate într-o localitate de coastă lângă Buenos Aires.
Istoricul operei de artă
Conform unei investigații realizate de ziarul olandez AD, lucrarea este inclusă într-o bază de date a operelor de artă pierdute și este listată de ministerul olandez al culturii ca “neîntoarsă” după al Doilea Război Mondial. Portretul a aparținut lui Jacques Goudstikker, un dealer de artă olandez de frunte care a fugit din Olanda în mijlocul lunii mai 1940 pentru a scăpa de naziști, dar a murit după ce a căzut în holdul navei care-l transporta spre siguranță.
Vânzarea forțată a colecției
În câteva săptămâni, întreaga colecție a lui Goudstikker, care cuprindea peste 1.100 de lucrări de artă, inclusiv numeroase picturi catalogate ca opere de mari maeștri, a fost vândută, într-o vânzare forțată, lui Hermann Göring pentru o fracțiune din valoarea sa reală. După al Doilea Război Mondial, unele lucrări au fost recuperate în Germania și expuse în colecția națională olandeză din Rijksmuseum, dar 202 de opere au fost restituite în 2006 moștenitoarei unice a lui Goudstikker, soția sa, Marei von Saher. Portretul nu a fost printre acestea.
Urmele naziste și descoperirile recente
AD a descoperit documente din timpul războiului care sugerează că portretul se afla în posesia lui Friedrich Kadgien, un oficial nazist și ofițer SS, care a fugit în Elveția în 1945. Kadgien, descris de anchetatorii americani ca “nu un adevărat nazist”, dar “o șarpe de cea mai joasă speță”, a plecat ulterior în Brazilia și apoi în Argentina, unde a înființat o companie și o familie, murind în 1978.
Investigațiile și concluziile
În urma unor încercări de a discuta cu fetele lui Kadgien din Buenos Aires despre tatăl lor și despre operele de artă lipsă, reporterii au fost constant refuzați. Cu toate acestea, un jurnalist a fost trimis să bată la uși și a descoperit că casa este de vânzare. După ce a analizat fotografiile interioare ale proprietății, reporterul a identificat pictura, care părea să fie lucrarea lipsă de Ghislandi, unul dintre cei mai importanți portretiști italieni din secolele XVII și XVIII.
Concluzie
Descoperirea acestui portret furat ridică întrebări importante despre pierderile culturale în timpul războaielor și despre restituirea operelor de artă, subliniind impactul pe care istoria îl are asupra patrimoniului artistic global.

