Investigarea unei firme turcești pentru acte false
O companie din Turcia este investigată pentru falsificarea documentelor necesare câștigării contractului de modernizare a Aeroportului Mihail Kogălniceanu din Constanța. Conform informațiilor, România ar putea suferi pierderi de 32.000.000 de euro din cauza acestei situații.
Sesizarea autorităților și implicarea Curții de Conturi
Șefii aeroportului au raportat cazul procurorilor anticorupție, după ce un audit al Curții de Conturi a evidențiat nereguli. Ministerul Transporturilor, care a asigurat finanțarea proiectului, a declarat că nu a avut un rol în selecția firmelor implicate în lucrări. La momentul semnării contractului, ministru era Sorin Grindeanu.
Detalii despre contract și descoperirile Curții de Conturi
Lucrările, care includ modernizarea terminalului, turnului de control și parcării Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu, au fost scoase la licitație în 2023. Contractul a fost câștigat de un consorțiu de firme românești și turcești, compania turcească fiind inclusă datorită experienței declarate. Totuși, Curtea de Conturi a descoperit că documentele prezentate de firma turcă erau false, aceasta neputând demonstra realizarea unor lucrări anterioare la aeroportul din Adana. Probleme similare au fost identificate în contractul cu baza militară americană de la Incirlik.
Plângeri și urmări legale
Curtea de Conturi a decis să sesizeze Parchetul European, condus de Laura Codruța Kovesi. Reprezentanții aeroportului au formulat o plângere penală în urma suspiciunilor de fals ridicate de inspectorii Curții de Conturi. Dosarul este acum în atenția Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanța.
Impactul financiar al situației
Valoarea totală a proiectului este de 278,8 milioane de lei, din care 164 milioane reprezintă fonduri europene. România riscă să piardă acești bani dacă se confirmă falsificarea documentelor de către firma turcă. Ministerul Transporturilor a precizat că nu este responsabil pentru validarea documentelor firmelor participante la licitație, acestea fiind obligate să declare pe propria răspundere autenticitatea actelor.
Stadiul lucrărilor
Lucrările la aeroport ar trebui să fie finalizate până la sfârșitul lunii septembrie, cu 85% din proiect deja realizat.
Concluzie
Cazul firmei turcești ilustrează riscurile asociate cu corupția și falsificarea documentelor în procesele de achiziție publică, având potențiale consecințe financiare semnificative pentru România.

