Planul UE pentru Mobilitatea Forțelor Armate în Europa
Comisia Europeană a anunțat un plan menit să simplifice birocrația pentru a facilita mobilitatea armatelor europene pe continent, descriind inițiativa ca fiind „o poliță de asigurare critică pentru securitatea europeană”. Acest plan de mobilitate militară face parte dintr-un efort de a asigura că Europa este pregătită să se apere până în 2030, în conformitate cu avertismentele serviciilor de securitate că Rusia ar putea fi capabilă să atace un stat membru al UE în următorii cinci ani.
Provocări în Mobilitatea Militară
În prezent, dacă o armată ar dori să se deplaseze de la un port din vestul Europei către granița estică a UE cu Ucraina, Belarus și Rusia, aceasta s-ar confrunta cu obstacole și întârzieri semnificative. Funcționarii UE subliniază probleme precum poduri incapabile să suporte greutatea tancurilor, tuneluri feroviare prea mici și linii de cale ferată prea înguste pentru vehiculele militare, precum și birocrația legată de timpul de muncă și de vamă.
Cel puțin un stat membru al UE necesită un preaviz de 45 de zile pentru mișcările de trupe transfrontaliere, în contrast cu obiectivul de a reduce acest termen la trei zile, promis de țările UE până în 2024. De asemenea, un alt stat membru a refuzat anterior intrarea unei coloane de tancuri deoarece acestea încălcau limitele de greutate ale legislației locale de trafic rutier.
Propuneri pentru Îmbunătățirea Mobilității Militare
Kaja Kallas, șefa politicii externe a UE, a afirmat că problemele de infrastructură, cum ar fi podurile incapabile să susțină tancuri de 60 de tone sau pistele prea scurte pentru avioanele de marfă, sunt critice. Ea a caracterizat regula de 45 de zile pentru permisiuni ca fiind „nesatisfăcătoare”, având în vedere că au trecut 11 ani de la anexarea Crimeei de către Rusia.
Propunerile recente ale UE vizează consolidarea, și nu duplicarea, planificării de apărare a NATO. „Mobilitatea militară este o poliță de asigurare critică pentru securitatea europeană; speri să nu fie nevoie să o folosești la capacitate maximă, dar a o avea pregătită asigură o descurajare și apărare mai credibile”, a declarat Kallas.
Crearea unei Zone de Mobilitate Militară
Comisia dorește să creeze o zonă „Schengen militar”, ceea ce ar permite armelor să se deplaseze prin zona de liberă circulație a UE la fel de ușor ca civilii. A fost propus un sistem de urgență pentru transportul militar transfrontalier, care ar oferi convoaielor militare prioritate în rețeaua de transport.
În situații de urgență, armatele ar beneficia de excepții de la regulile obișnuite ale UE, cum ar fi perioadele de odihnă obligatorii pentru șoferii vehiculelor de mare tonaj, precum și proceduri vamale accelerate pentru echipamentele și aprovizionările militare, inclusiv alimente, care sosesc la granița externă a UE.
Investiții în Infrastructura Militară
Oficialii UE au identificat o listă prioritară de 500 de poduri, tuneluri, drumuri, porturi și aeroporturi care necesită întăriri sau adaptări pentru a face față traficului militar greu, cu un cost estimat de aproximativ 100 de miliarde de euro. O creștere de zece ori a cheltuielilor pentru mobilitatea militară, în valoare de 17,6 miliarde de euro, a fost prevăzută în bugetul pe termen lung al UE pentru perioada 2028-2034, deși întregul plan de 2 trilioane de euro se confruntă cu opoziția multor state membre care doresc să reducă cheltuielile.
În concluzie, aceste măsuri sunt esențiale pentru creșterea capacității de reacție a Europei în fața amenințărilor externe și pentru asigurarea unui sistem de apărare mai eficient și mai coordonat între statele membre ale UE.


