Poluarea fonică afectează sănătatea a milioane de europeni
Conform unui raport, peste 110 milioane de oameni din Europa suferă de niveluri ridicate de poluare fonică, care afectează sănătatea. Stresul fiziologic și tulburările de somn cauzate de zgomotul de la mașini, trenuri și avioane conduc la aproximativ 66.000 de decese premature pe an, precum și la multe cazuri de boli de inimă, diabet și depresie. Raportul, realizat de Agenția Europeană de Mediu (EEA), relevă că 20% din populația Spațiului Economic European (SEE) este afectată de această problemă.
Un studiu separat, folosind un prag ușor mai scăzut pentru poluarea fonică periculoasă, a constatat că 40% din populația Marii Britanii este expusă la zgomote dăunătoare din transport. Dintre aceștia, 17 milioane de oameni suportă o poluare fonică extrem de ridicată – “pe termen lung, cu un disconfort înalt” – iar aproape 5 milioane suferă de “tulburări severe” ale somnului. De asemenea, 15 milioane de copii trăiesc în zone afectate de zgomotul dăunător.
Impactul asupra sănătății cauzat de zgomot este mai grav decât riscurile mai bine cunoscute, cum ar fi fumatul pasiv sau expunerea la plumb, iar costul economic anual se ridică la aproape 100 miliarde de euro. Cercetătorii consideră că daunele aduse sănătății sunt probabil subestimate. Folosind pragul mai strict stabilit de Organizația Mondială a Sănătății pentru poluarea fonică riscantă, se estimează că 150 de milioane de oameni din Europa sunt expuși.
Obiectivul Uniunii Europene de a reduce cu 30% numărul persoanelor afectate de zgomotul de transport până în 2030 nu va fi îndeplinit fără acțiuni suplimentare. “Poluarea fonică ne afectează sănătatea, menținându-ne corpurile într-o stare constantă de luptă sau fugi, chiar dacă nu realizăm conștient acest lucru,” a declarat un reprezentant al EEA. Aceasta poate duce la răspunsuri fiziologice dăunătoare, cum ar fi inflamația și stresul oxidativ, crescând astfel riscul de diverse probleme de sănătate, inclusiv boli de inimă, diabet, accidente vasculare cerebrale, obezitate, deteriorarea cognitivă la copii și probleme de sănătate mintală.
Raportul se bazează pe datele raportate de țările EEA privind zgomotul de transport, care reprezintă cel mai răspândit și semnificativ tip de poluare fonică. Alte tipuri, cum ar fi vecinii zgomotoși și muzica din baruri, sunt de asemenea susceptibile să afecteze sănătatea, dar sunt mai greu de măsurat din cauza intermitenței lor.
Raportul a constatat că 92 de milioane de oameni din Europa sunt afectați de zgomotul de la transportul rutier, 18 milioane de zgomotul feroviar și 2,6 milioane de zgomotul aerian. Cercetarea publicată despre impactul sănătății cauzat de poluarea fonică a fost utilizată pentru a estima, anual, 66.000 de decese premature, 50.000 de cazuri de boli cardiovasculare și 22.000 de cazuri de diabet de tip 2.
Numărul persoanelor afectate de zgomot în Europa a scăzut cu doar 3% între 2017 și 2022, însă cercetătorii afirmă că pot fi luate numeroase măsuri. Reducerea limitelor de viteză pentru vehiculele din zonele urbane și promovarea utilizării anvelopelor cu zgomot redus ar putea diminua zgomotul din trafic rutier, la fel ca și promovarea transportului public, mersului pe jos și ciclismului.
Numărul tot mai mare de mașini electrice va reduce zgomotul mai puțin decât s-ar putea aștepta, deoarece sursa principală de zgomot la viteze mai mici provine din contactul între anvelope și drum, nu din motor. Zgomotul de trafic este, de asemenea, dominat de un număr mic de vehicule foarte zgomotoase.
Reducerea zgomotului feroviar ar putea fi realizată printr-o mai bună întreținere a trenurilor și a căilor ferate, iar zgomotul aerian ar putea fi diminuat prin optimizarea modelelor de aterizare și de decolare și încurajarea introducerii de avioane mai silențioase. “Poluarea fonică este adesea ignorată, considerată doar o neplăcere a vieții de zi cu zi,” a declarat directorul executiv al EEA. “Impacturile pe termen lung ale zgomotului asupra sănătății și mediului sunt răspândite și semnificative, iar copiii sunt în mod special vulnerabili la efectele zgomotului, ceea ce reprezintă o problemă urgentă pe care toate țările trebuie să o abordeze.”

