Introducere în povestea deturnării avionului Miss Macao
În perioada 1948-1961, călătoria între Hong Kong și Macao se realiza, pentru turiștii bogați, prin intermediul zborurilor cu hidroavionul Miss Macao, un Consolidated Model 28 Catalina. Aceasta asigura o legătură rapidă de 20 de minute între cele două orașe, în vreme ce călătoria cu feribotul dura o oră.
Contextul zborurilor cu hidroavionul
Miss Macao opera sub Macau Air Transport Company, o filială a Cathay Pacific. Zborurile erau populare în special printre oamenii de afaceri, care transportau articole valoroase, cum ar fi aurul, având în vedere că Macao era singura piață deschisă de aur din Asia de Est la acea vreme.
Incidentul din 16 iulie 1948
Pe 16 iulie 1948, Miss Macao nu a ajuns la aeroportul Kai Tak din Hong Kong. Poliția a demarat rapid căutările, iar singurul supraviețuitor, Wong Yu, a fost salvat de un pescar. Wong avea un picior rupt, dar a reușit să supraviețuiască prin prinderea unei veste de salvare. Deși a declarat că avionul a explodat, neconcordanțele din povestea sa au ridicat semne de întrebare.
Deturnarea avionului de către „pirații aerului”
Miss Macao a fost deturnat de patru hoți, care aveau intenția de a prelua controlul avionului și de a-l redirecționa către Guangdong, China. Hoții au intrat în cabină și l-au imobilizat pe căpitanul Dale Cramer, dar acesta a refuzat să renunțe la control. În timpul confruntării, ambii piloți au fost împușcați, iar avionul a intrat în picaj în Marea Chinei de Sud.
Consecințele deturnării
Planul hoților era să jefuiască pasagerii și să-i țină ostatici pentru răscumpărare, fără a provoca moartea nimănui. Această deturnare a fost prima din istorie, fiind denumită „piraterie în aer”. Autoritățile din Macao și Hong Kong s-au aflat în dilema jurisdicției, iar Wong a fost deportat în China continentală în 1951, unde a murit la vârsta de 27 de ani, fără a fi judecat pentru faptele sale.
Concluzie
Incidentul deturnării avionului Miss Macao a marcat un moment semnificativ în istoria aviației, evidențiind vulnerabilitățile sistemelor de securitate aeriană de la acea vreme și introducând conceptul de piraterie aeriană, cu implicații durabile pentru industria aviației.

