Profesorii greci vor fi instruiți să folosească inteligența artificială în școli
Profesorii din învățământul secundar din Grecia urmează să participe la un curs intensiv pentru a învăța să utilizeze instrumente de inteligență artificială. Această inițiativă va avea loc în cadrul unui program pilot care va începe săptămâna viitoare, în 20 de școli, unde personalul va fi instruit să folosească o versiune specializată a ChatGPT, creată pentru instituții academice, conform unui acord între guvernul de centru-dreapta și OpenAI.
Ministrul educației, Sofia Zacharaki, a declarat că „trebuie să acceptăm că inteligența artificială nu există într-un univers paralel. Este aici.” Inițiativa, ce va fi extinsă la nivel național în ianuarie, plasează Grecia printre primele țări care integrează AI generativ în sălile de clasă. Workshop-urile se vor concentra inițial pe ajutarea profesorilor să stăpânească noua tehnologie pentru planificarea lecțiilor, cercetare și tutori personalizați, înainte ca ChatGPT Edu să fie integrat treptat în școli. În primăvara următoare, când elevii mai mari din învățământul secundar vor avea acces la instrument, utilizarea va fi strict monitorizată.
Ambițiile guvernului grecesc în domeniul tehnologiei
Grecia urmează exemplul Estoniei în adoptarea acestei tehnologii. Guvernul pro-business condus de prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis aspiră să transforme Grecia într-un hub tehnologic, cu Atena găzduind una dintre primele fabrici de AI din Europa. Mitsotakis a avertizat cu privire la „un unrest social semnificativ” dacă revoluția AI este percepută doar ca o oportunitate de îmbogățire pentru companiile tehnologice, dar administrația sa este printre primele care dezvoltă o strategie națională pentru a pregăti cetățenii pentru evoluțiile tehnologice.
Reacții și îngrijorări din partea elevilor și profesorilor
În școlile unde majoritatea elevilor folosesc deja aplicații precum ChatGPT, guvernul s-a ghidat după ideea că „dacă nu poți înfrunta robotul, fă-te prieten cu el.” Totuși, reacția unor greci a fost mai puțin entuziastă. Elevii din învățământul secundar, care se confruntă cu presiunea unui sistem educațional concentrat pe examene, își exprimă temerile privind riscul de a fi „depășiți și controlați” de AI. Aristidis Tolos, un elev de 17 ani, a spus: „Mă terorizează. Ne cer atât de mult și acum asta. AI nu are un suflet, este o mașină.”
Oficialii din educație, precum Chris Lehane, ofițerul global de afaceri de la OpenAI, consideră că angajamentul Greciei de a testa chatbotul reprezintă „un nou capitol educațional” pentru țară. OpenAI s-a angajat să asigure aplicarea „practicilor cele mai bune pentru utilizarea sigură și eficientă în clasă.”
Îngrijorări privind educația și utilizarea AI
Criticii sunt îngrijorați că Grecia devine un laborator pentru o tehnologie care prezintă riscuri inerente, inclusiv erodarea gândirii critice și creative. La birourile din centrul orașului ale federației profesorilor din învățământul secundar, Olme, introducerea AI a stârnit neliniște. Dimitris Aktypis, un oficial de rang înalt, a spus că subiectul a fost principalul punct de discuție la recentul congres, mulți exprimându-și îngrijorările că aceste schimbări ar putea conduce, în cele din urmă, la „cursuri fără profesori.”
Educatorii sunt, de asemenea, îngrijorați că noua tehnologie va exacerba dependența de ecrane într-o țară care va deveni prima din Europa care va bloca accesul la rețelele sociale pentru copiii sub 15 ani. Dimitris Panayiotokopoulos, fost director de școală primară, a declarat: „După 40 de ani de predare, pot spune cu sinceritate că ecranele au distrus copiii. AI nu este o panacee. Reprezintă o amenințare uriașă pentru gândirea critică dacă copiii sunt hrăniți cu răspunsuri.”
Perspectiva viitoare a inteligenței artificiale în educație
Olme reprezintă 85.000 de profesori, majoritatea angajați permanenți, care discută despre o cultură profund înrădăcinată în învățarea prin memorare. Panos Karagiorgos, profesor de fizică, a spus: „Nu ar trebui să fim tehnofobi. AI, după toate, poate ajuta educatorii să fie mai eficienți. Dar este problematic când AI este folosită într-un sistem care are ca scop exclusiv producerea de elevi care pot trece examene.”
Până acum, AI a fost utilizată exclusiv în școlile private din Grecia. Alexis Phylactopoulos, președintele consiliului de administrație al unui prestigios colegiu din Atena, a declarat că Grecia nu ar trebui să piardă acest tren al oportunităților, adăugând că sprijină cu tărie integrarea AI în curriculumul național, cu condiția să se protejeze gândirea critică și creativitatea.
În concluzie, integrarea inteligenței artificiale în educația din Grecia poate aduce atât oportunități semnificative, cât și provocări notabile, iar modul în care va fi gestionată această tranziție va influența viitorul educațional al țării.


