„Provenind dintr-un loc unde alergi înainte să mergi: artistul de benzi desenate care povestește despre conflictul din R.D. Congo.”

3 Min Citire
im from where you learn to run before you can walk the comic strip artist telling the story of drcs conflict 68ccd60a55bfa
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Conflictul din R.D. Congo prin ochii unui artist

Baraka, un băiat tânăr, se rătăcește pe străzile din Goma, întâlnind bandiți. Acasă, tatăl său se uită la televizor, iar mama sa numără saci de făină, totul într-o tăcere apăsătoare, întreruptă doar de zgomotele de pe radio. Aceasta este deschiderea poveștii „Baraka și viața imprevizibilă din Goma”, prima bandă desenată a artistului vizual Edizon Musavuli, publicată recent în Continent, un ziar săptămânal pan-african.

Contextul artistic din Goma

Goma, situat în estul R.D. Congo, a fost scena unor conflicte violente, inclusiv a reluării activităților brutalului M23, susținut de Rwanda, care a afectat grav scena artistică locală. Puțini artiști contemporani congolezi scriu despre viața din Goma, majoritatea fiind concentrați în orașe mai mari, precum Kinshasa.

Parcursul lui Edizon Musavuli

Musavuli, care desenează de când era copil, a început să ia în serios arta după terminarea liceului, înscriindu-se la Africa Digital Media Institute din Nairobi, dar studiile sale au fost întrerupte din cauza dificultăților financiare. Prima sa expoziție solo a avut loc în ianuarie 2020, organizată de Institutul Francez din Goma, primind un răspuns entuziast din partea comunității.

Impactul conflictului asupra artei

După capturarea Gomei de către M23, spațiile creative au fost afectate, iar Musavuli subliniază că artiștii din Goma depind de expozițiile internaționale pentru a supraviețui artistic. „Arta oferă speranță, dar situația noastră nu se schimbă”, afirmă el, evidențiind lipsa de interes a localnicilor pentru artă în acest context.

Publicitate
Ad Image

Mesajul artistic și provocările libertății de exprimare

Musavuli și-a folosit contul de Instagram pentru a împărtăși experiențele vieții congoleze prin benzi desenate, capturând esența realităților cotidiene. Deși nu se consideră un artist politic, el reușește să transmită gândurile comunității sale prin arta sa. El recunoaște că exprimarea liberă este limitată, afirmând: „Există libertate de exprimare în Congo, dar ești liber după ce vorbești?”

Viitorul artei în Goma

Musavuli vorbește despre provocările de a crea artă care să nu fie folosită de politicieni pentru propagandă și despre dificultățile financiare pe care le întâmpină artiștii care nu pot vinde lucrări. Deși lucrează ca caricaturist pentru un blog, el menționează că nu creează doar pentru a vinde.

Mesajul de speranță

În ciuda riscurilor și incertitudinilor financiare, Musavuli își dorește să continue să creeze lucrări care să ofere o voce celor defavorizați din Goma. La finalul benzii desenate, Baraka merge singur pe o stradă goală, spunând: „Mâine ar putea arăta exact la fel, dar voi continua să merg. A ține strâns de speranță este deja o formă de rezistență.”

Acest mesaj subliniază puterea artei ca formă de exprimare și speranță într-un mediu marcat de conflicte și incertitudini.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *