Regatul Unit rămâne în urma UE în privința normelor de mediu
Analizele arată că Regatul Unit folosește Brexitul pentru a slăbi protecțiile esențiale de mediu, căzând în urma Uniunii Europene, în ciuda angajamentului Partidului Laburist de a nu dilua standardele. Experții afirmă că miniștrii aleg să facă pași înapoi în unele cazuri, deși există și domenii în care Regatul Unit a îmbunătățit legislația de mediu, cum ar fi interzicerea pescuitului de hamsii de nisip.
Regresul legislativ
Deși a promis o „resetare” a relației cu UE, guvernul lui Keir Starmer nu a reușit să înceapă închiderea lacunelor din legislația de mediu care s-au extins după Brexit și, în unele cazuri, a ales să elimine regulile de mediu ale UE din legislația națională. Conform analizei realizate de Guardian și Institutul pentru Politica de Mediu Europeană (IEEP), Regatul Unit se află în urma UE în protejarea speciilor rare, curățarea aerului și apei, eliminarea substanțelor chimice periculoase din produse și creșterea reciclabilității și eficienței energetice a produselor de consum.
Legislația de mediu deficitară
De la Brexit, UE a adoptat 28 de noi sau revizuite acte legislative de mediu, pe care Regatul Unit nu le-a adoptat, alegând în schimb să modifice patru acte legislative diferite, inclusiv cele referitoare la habitatele protejate, pesticide și pescuit. Printre zonele de îngrijorare se numără:
- Legea de planificare și infrastructură: Aceasta anulează directiva UE privind habitatele și permite dezvoltatorilor să contribuie la un fond general pentru natură, fără a crea sau menține habitate noi în apropierea celor distruse.
- Politica apei: Regatul Unit rămâne în urmă pe acest domeniu, în timp ce UE implementează legislații mai stricte pentru curățarea râurilor de substanțe chimice și microplastice.
- Poluarea aerului: UE adoptă măsuri pentru curățarea aerului, în timp ce Regatul Unit a eliminat legislațiile de poluare a aerului provenite din UE.
- Reciclarea și economia circulară: UE impune standarde stricte noi pentru bunurile de designer, lăsând Regatul Unit în poziția de „gropă de gunoi” pentru produse substandard, greu de reciclat.
Progrese limitate
În ciuda acestor probleme, IEEP a identificat câteva „puncte pozitive”, cum ar fi interzicerea pescuitului de hamsii de nisip și desemnarea unor zone marine protejate mai multe decât cele din UE. Totuși, aceste progrese sunt eclipsate de lipsa reglementărilor în domenii esențiale. Decizia guvernului britanic de a revoca reglementările privind habitatele, care protejează specii rare, a fost considerată o „regresie” a legislației de mediu de către Oficiul pentru Protecția Mediului, organism creat după Brexit pentru a înlocui supravegherea UE.
Promisiuni neîndeplinite
Înainte de ieșirea din UE, politicieni precum fostul secretar de stat pentru mediu, Michael Gove, au promis că Regatul Unit va fi „lider mondial” în domeniul protecției mediului. Însă, în cele mai multe cazuri, s-a întâmplat contrariul. Richard Benwell, directorul executiv al Wildlife and Countryside Link, a subliniat că Regatul Unit nu ar trebui doar să se alinieze standardelor UE, ci să le depășească.
Direcții politice și opțiuni viitoare
Ellie Chowns, MP din partea Partidului Verde, a declarat că Brexitul ar putea duce la o reducere a reglementărilor, iar alegerea unui guvern laburist nu a prevenit acest lucru. Există posibilitatea de a avea ape curate, aer respirabil și produse de consum durabile, dar aceasta depinde de alegerile politice ale guvernului.
În concluzie, Regatul Unit se confruntă cu o regresie în protecția mediului în urma Brexitului, iar lipsa acțiunilor decisive din partea guvernului ar putea avea consecințe grave asupra mediului și biodiversității.

