Acuzarea regizorului elvețian
Un regizor de teatru elvețian, cunoscut pentru reconstituirea proceselor celebre, a fost somat de un judecător din Viena să retragă o carte în care a acuzat un politician austriac de extrema dreaptă că a cântat o melodie care batjocorește victimele Holocaustului. Tribunalul regional din Viena a amendat editura germană independentă Verbrecher Verlag cu 1.500 de euro pentru publicarea acestei lucrări.
Detalii despre acuzații
Milo Rau, autorul cărții, a afirmat că Heinz-Christian Strache, fostul lider al partidului Libertății (FPÖ), ar fi cântat o melodie cu versul: „Vom reuși la al șaptelea milion”, referindu-se la aproximativ 6 milioane de evrei europeni uciși de regimul nazist. Rau a recunoscut că afirmația a fost „o eroare factuală”, dar a susținut că procesul de defăimare împotriva editorului se încadrează într-un model mai larg de intimidare a vocilor critice din domeniul artistic de către partidele naționaliste.
Context politic
Strache, care a fost vicecancelar al Austriei între 2017 și 2019, intenționează să depună o plângere de defăimare împotriva lui Rau, după ce acesta a repetat acuzația într-un interviu cu dramaturga austriacă Elfriede Jelinek. Rau a declarat că intenționează să transforme experiența sa într-o nouă producție teatrală la teatrul Thalia din Hamburg, programată pentru februarie.
Critica adusă FPÖ
Acuzația originală a fost parte a unui discurs pe care Rau l-a susținut în Berlin în martie, în care a vorbit despre modul în care FPÖ s-a opus „evenimentelor woke”, precum Eurovision și festivalul din Viena. Această critică a fost publicată într-o colecție de scrieri a lui Rau, intitulată „Rezistența nu are formă, rezistența este forma”, care a fost retrasă de la vânzare săptămâna trecută, înainte de proces.
Reacții și implicații
Rau a menționat că, deși acuzația specifică împotriva lui Strache era greșită, el își susține critica mai largă, afirmând că FPÖ, fondat de foști membri ai partidului nazist, pretinde că apără interesele evreiești. Strache a stârnit controverse în 2010 când a vizitat Yad Vashem fără o kipă, purtând în schimb o pălărie tradițională a unei fraternități studențești. Rau a subliniat că vizita lui Strache la Yad Vashem, purtând acest cap de german naționalist, a fost mai provocatoare decât orice altceva menționat în cartea sa.
Concluzie
Acest caz evidențiază tensiunile dintre libertatea artistică și responsabilitatea în exprimarea opiniilor, precum și utilizarea legii ca instrument de intimidare în contextul politic actual din Austria.


