Desființarea rețelei de tramvai din Botoșani
Municipiul Botoșani a început procesul de scoatere a liniilor de tramvai, înființate pe 16 septembrie 1991, fiind singura rețea de tramvai din România deschisă după 1990. Construcția rețelei a avut loc între 1989 și 1991, iar tramvaiul a funcționat până în 2022.
Tramvaiele și soarta acestora
În perioada de funcționare, șase tramvaie Tatra T4D, care au circulat din 1997 până în 2020, au fost casate și scoase la vânzare. În același timp, s-a decis topirea șinelor de pe cele două trasee de tramvai din oraș.
Licitația ratată pentru salvarea liniilor de tramvai
Oportunitatea de salvare a liniilor de tramvai a fost o licitație organizată de Ministerul Dezvoltării, care a eșuat din cauza tergiversărilor și controversei. Compania Eltrans a anunțat cu doi ani în urmă că tramvaiele se vând la pachet, cu un preț minim de 20.000 lei fără TVA.
Decizia administrației locale
Administrația locală, condusă de primarul Cosmin Andrei, a decis desființarea transportului public cu tramvaiul după ce a ratat un proiect cu fonduri europene pentru modernizarea căilor de rulare și achiziția de tramvaie noi. Ministerul Dezvoltării a anulat, la începutul anului 2023, licitația pentru achiziția a 49 de tramvaie, din cauza refuzului companiei PESA din Polonia de a semna contractul.
Compararea cu alte orașe
În contrast, alte primării din țară, precum Galați și Brăila, au reușit să demareze proiecte de achiziție a tramvaielor din fonduri europene, semnând contracte în nume propriu, fără implicarea autorităților centrale.
Concluzie
Desființarea rețelei de tramvai din Botoșani reprezintă o pierdere semnificativă pentru transportul public al orașului, evidențiind dificultățile întâmpinate în atragerea de fonduri și gestionarea proiectelor de infrastructură.


