Roma contestă sosurile de paste cu nume italiene în UE
Ministrul agriculturii din Italia, Francesco Lollobrigida, a solicitat o investigație imediată după ce a descoperit borcane de sosuri de paste cu denumiri italiene pe rafturile supermarketului din Parlamentul European. Lollobrigida, membru al partidului Frații Italiei condus de Giorgia Meloni, a fost deosebit de deranjat de un sos carbonara care conținea „pancetta italiana” – un ingredient diferit de carnea tradițională utilizată în acest fel, guanciale – și un sos de roșii cu „oignons de Calabria”, adică ceapă din Calabria. „Ignorând pancetta în carbonara … toate aceste produse reprezintă cel mai rău din ‘fenomenul italian sounding'”, a scris el pe Facebook. „Este inacceptabil să le vedem pe rafturile supermarketului din Parlamentul European. Am solicitat o investigație imediată.”
Fenomenul ‘Italian sounding’
Italia a încercat mult timp să combată piața globală imensă a produselor ‘italian sounding’, adică alimente care sugerează că sunt fabricate în Italia, când, de fapt, nu sunt. Sosurile respective sunt vândute de lanțul de supermarketuri belgian Delhaize și includ o stea italiană pe ambalaj. Conform reglementărilor UE, un produs alimentar ar putea fi considerat înșelător pentru consumatori dacă eticheta sa distorsionează realitatea țării de origine.
Raportele din Bruxelles au menționat că sosurile nu pretind a fi fabricate în Italia, deși conțin ingrediente italiene. Asociația agricolă italiană Coldiretti a declarat că „scandalul produselor false italiene” costă țara aproximativ 120 de miliarde de euro pe an.
Impactul global al contrafacerii produselor italiene
Coldiretti a afirmat că „paradoxal, cei mai mari contrafacători ai excelenței italiene sunt țările industrializate”. Datorită fenomenului ‘italian sounding’, mai mult de două treimi din produsele agro-alimentare italiene din întreaga lume sunt falsificate, fără nicio legătură de producție sau de muncă cu țara. Cel mai mare ofensor este Statele Unite, conform asociației. Aceasta se luptă, de asemenea, împotriva utilizării termenilor mafioți pentru a vinde o varietate de produse alimentare și băuturi la nivel mondial.
Concluzie
Controversa legată de sosurile de paste subliniază provocările continue cu care se confruntă Italia în protejarea identității sale culinare și a produselor sale autentice pe piața globală. Acest scandal ar putea influența percepția consumatorilor și reglementările privind etichetarea produselor alimentare în Uniunea Europeană.


